Autor: Agnieszka Martowicz
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Klasa: 8 szkoła podstawowa
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce.
Cele:
Dowiesz się, jakie organy stanowią władzę ustawodawczą w Polsce.
Poznasz informacje na temat funkcjonowania sejmu i senatu.
Będziesz potrafił powiedzieć, jak przebiega droga ustawy od jej wymyślenia do wejścia w życie.
Na początek musisz przypomnieć sobie, czym jest trójpodział władzy. Znasz to pojęcie z poprzednich lekcji wos dotyczących ustroju demokratycznego w Polsce. Jeśli nie, na pewno zrozumiesz to zagadnienie po filmie.
Obejrzyj film i przejdź do dalszej części lekcji.
Podczas dzisiejszej lekcji przyjrzymy się dokładnie jednemu z filarów władzy w naszym kraju. Temu, który odpowiada za ustanawianie prawa, czyli władzy ustawodawczej.
Zerknij do poniższej prezentacji, przeczytaj uważnie jej treść, a następnie zajrzyj do zadań. Wybierz dwa z nich i zobacz, czy potrafisz poprawnie je wykonać.
Jeśli wolisz, możesz tę prezentację obejrzeć z moim komentarzem.
Zadanie 3
Spróbuj rozwiązać krzyżówkę online dotyczącą haseł związanych z dzisiejszą lekcją. Znajdź w podręczniku, encyklopedii lub w internecie wyjaśnienie słowa będącego hasłem głównym krzyżówki i zapisz je w zeszycie. Pamiętaj, że hasło to wiąże się z tematem władzy ustawodawczej.
Krzyżówka – Władza ustawodawcza
Zagadnienia z podstawy programowej:
Dział: Demokracja w Rzeczpospolitej Polskiej
1. Uczeń wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym zajmuje się władza państwowa;
3. Uczeń wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu;
8. wyjaśnia zasadę trójpodziału władzy; objaśnia konieczność poparcia większości sejmowej dla Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (bądź jej działań); przedstawia podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; podaje imiona i nazwiska urzędujących prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.