szkoła podstawowa
geografia
klasa 5
Autor: Małgorzata Gardner
Temat: Wędrujemy po Ziemi śladami Wielkich Odkrywców.
Drogi uczniu na tej lekcji:
- Dowiesz się, jak nazywali się pierwsi odkrywcy nowych lądów.
- Zrozumiesz, dlaczego podróżnicy poszukiwali nowych dróg i lądów.
- Przećwiczysz rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi.
- Zaznajomisz się bliżej z mapą świata.
Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego robić naraz.
1.Zapoznaj się proszę z tekstem dotyczącym odkryć geograficznych w podręczniku. Uporządkuj pierwszych odkrywców i podróżników w tabeli wg wzoru:
wiek odkryć | nazwisko odkrywcy | kraj/miasto pochodzenia
odkrywcy |
miejsca odkryte |
XIII | Marco Polo | Wenecja | lądowa droga do Chin, dalej na wyspę Jawę i do Indii |
Vasco da Gama | |||
Krzysztof Kolumb | |||
Amerigo Vespucci | |||
Ferdynand Magellan | |||
Willem Janszoon | |||
James Cook | |||
David Livingstone | |||
Henry Stanley | |||
Robert Peary | |||
Roald Amundsen |
Możesz odesłać swojemu nauczycielowi/nauczycielce gotową tabelę. Upewnicie się razem, czy jest zrobiona prawidłowo.
2.Zastanów się i napisz, dlaczego Europejczycy decydowali się na dalekie podróże. Teraz skorzystaj z książki do geografii i e-podręcznika
Czy Twoje przypuszczenia były słuszne? Jeśli tak, BRAWO, jeśli nie, nie szkodzi, po prostu popraw to, co zapisałeś/zapisałaś.
3. Zajrzyj do e-podręcznika
Poznaj wynalazki, dzięki którym dalekie podróże morskie były możliwe. Wykonaj również zadanie 6. Jeśli chcesz, możesz wykonać pozostałe zadania. Klikając SPRAWDŹ upewnisz się, czy zrobiłaś/zrobiłeś je dobrze.
4. A teraz czas na działanie twórcze! Wykorzystując nazwy geograficzne, które znajdziesz poniżej, przygotuj krzyżówkę. Pamiętaj, żeby pytania do haseł były związane w wyprawami poszczególnych odkrywców. Przygotowując pytania, skorzystaj z mapy świata na końcu podręcznika, lub map świata/poszczególnych kontynentów w dowolnym atlasie lub Internecie. Krzyżówkę przygotuj ręcznie lub w wybranym kreatorze krzyżówek. Udostępnij ją kolegom/koleżankom do rozwiązania. A oto hasła:
Pacyfik, Atlantyk, Jawa, Bahamy, Cieśnina Magellana, Filipiny, Hawaje, Nizina Mezopotamska, Nil, Wyżyna Irańska, Pamir, Zambezi, Nowa Zelandia, Wyspy Kanaryjskie
5. Odkrycia geograficzne to nie tylko sława i przygody odkrywców. Powinniśmy pamiętać również o ich drugiej stronie. Posłuchaj proszę tej krótkiej audycji.
Powodzenia 🙂
Dla nauczyciela:
Lekcja realizuje poniższe punkty podstawy programowej:
III (3) uczeń wskazuje na mapie wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi i akweny morskie na trasach pierwszych wypraw geograficznych.
.