Wędrujemy po Ziemi śladami Wielkich Odkrywców

Wędrujemy po Ziemi śladami Wielkich Odkrywców

szkoła podstawowa

geografia

klasa 5

Autor: Małgorzata Gardner


Temat: Wędrujemy po Ziemi śladami Wielkich Odkrywców.

 

Drogi uczniu na tej lekcji:

  1. Dowiesz się, jak nazywali się pierwsi odkrywcy nowych lądów.
  2. Zrozumiesz, dlaczego podróżnicy poszukiwali nowych dróg i lądów.
  3. Przećwiczysz rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi.
  4. Zaznajomisz się  bliżej z mapą świata.

 

Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego robić naraz. 

1.Zapoznaj się proszę z tekstem dotyczącym odkryć geograficznych w podręczniku. Uporządkuj pierwszych odkrywców i podróżników w tabeli wg wzoru: 

wiek odkryć  nazwisko odkrywcy  kraj/miasto  pochodzenia 

odkrywcy 

miejsca odkryte 
XIII  Marco Polo  Wenecja  lądowa droga do Chin, dalej na wyspę Jawę i do Indii 
  Vasco da Gama     
  Krzysztof Kolumb     
  Amerigo Vespucci     
  Ferdynand Magellan     
  Willem Janszoon     
  James Cook     
  David Livingstone     
  Henry Stanley     
  Robert Peary     
  Roald Amundsen     

 

Możesz odesłać swojemu nauczycielowi/nauczycielce gotową tabelę. Upewnicie się razem, czy jest zrobiona prawidłowo. 

2.Zastanów się i napisz, dlaczego Europejczycy decydowali się na dalekie podróże. Teraz skorzystaj z książki do geografii i e-podręcznika

Czy Twoje przypuszczenia były słuszne? Jeśli tak, BRAWO, jeśli nie, nie szkodzi, po prostu popraw to, co zapisałeś/zapisałaś. 

 3. Zajrzyj do e-podręcznika

Poznaj wynalazki, dzięki którym dalekie podróże morskie były możliwe. Wykonaj również zadanie 6. Jeśli chcesz, możesz wykonać pozostałe zadania. Klikając SPRAWDŹ upewnisz się, czy zrobiłaś/zrobiłeś je dobrze.

4. A teraz czas na działanie twórcze! Wykorzystując nazwy geograficzne, które znajdziesz poniżej, przygotuj krzyżówkę. Pamiętaj, żeby pytania do haseł były związane w wyprawami poszczególnych odkrywców. Przygotowując pytania, skorzystaj z mapy świata na końcu podręcznika, lub map świata/poszczególnych kontynentów  dowolnym atlasie lub Internecie. Krzyżówkę przygotuj ręcznie lub w wybranym kreatorze krzyżówek. Udostępnij ją kolegom/koleżankom do rozwiązania. A oto hasła: 

Pacyfik, Atlantyk, Jawa, Bahamy, Cieśnina Magellana, Filipiny, Hawaje, Nizina Mezopotamska, Nil, Wyżyna Irańska, Pamir, Zambezi, Nowa Zelandia, Wyspy Kanaryjskie 

 5. Odkrycia geograficzne to nie tylko sława i przygody odkrywców. Powinniśmy pamiętać również o ich drugiej stronie. Posłuchaj proszę tej krótkiej audycji. 

 

Powodzenia 🙂

Dla nauczyciela:

Lekcja realizuje poniższe punkty podstawy programowej:

III  (3) uczeń wskazuje na mapie wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi i akweny morskie na trasach pierwszych wypraw geograficznych.

 

.