Wartości naszym drogowskazem

Wartości naszym drogowskazem

Szkoła podstawowa
Godzina wychowawcza
Klasa 7-8
Autor: Monika Rokicka


Temat: Wartości naszym drogowskazem.

Zasoby: tabela wartości, piramida wartości 

Po tej lekcji będę potrafił:

  1. rozpoznać, jakie są moje wartości i które są najważniejsze.
  2. metaforycznie wyrazić najważniejszą dla mnie wartość.

 

Drogi Uczniu!

Zapraszam Cię dziś do zastanowienia się, co jest dla Ciebie w życiu ważne. Poznasz różne wartości i wybierzesz spośród nich te, które są dla Ciebie najważniejsze 😊

  1. Przeczytaj zamieszczoną poniżej tabelę wartości.
    Porozmawiaj z bliskimi Ci osobami o tym, co kryje się pod wymienionymi wartościami. Sprawdź, czy dobrze je rozumiesz.
    Tabela-wartości

    Tabela wartości do pobrania
  2. Narysuj swoją piramidę wartości.
    Możesz skorzystać ze wzoru poniżej. Zastanów się, co umieściłeś na szczycie piramidy. Dlaczego tę Wartość uważasz za najważniejszą? W jaki sposób wpływa ona na Twoje cele życiowe? Jak może Cię motywować?
    Wartości naszym drogowskazem Piramida-1

    Karta do pobrania 
  3. Wykonaj kreatywną, metaforyczną pracę najważniejszej dla Ciebie wartości.
    Wybierz jedną z wersji zadania 🙂
    WERSJA A:

    Weź kartkę A4. Na dole, czytelnymi, pięknymi literami (wykorzystaj ciekawy krój liter) napisz najważniejszą dla Ciebie wartość, np. wiedza. W górnej części kartki wykonaj ilustrację do tej wartości. Ważne, aby Twój rysunek nie był dosłowny. Posłuż się metaforą, symbolem. Nagraj krótki filmik, w którym pokażesz swoją kartę i opowiesz o tym, dlaczego wybrałeś akurat taką wartość. Możesz posłużyć się przemyśleniami i wnioskami z pierwszej części zadania. Spróbuj zaprosić do wspólnej pracy swoją rodzinę.WERSJA B
    Poszukaj w domu starych gazet i czasopism. Korzystając z nich, wykonaj kolaż, którym przekonasz ludzi do przyjęcia najważniejszej dla ciebie wartości, pokaż, jakie może przynieść korzyści. Pamiętaj, że to materiał reklamowy – musisz się zastanowić, jak “sprzedać” swoją wartość komuś, kto ma inne poglądy, przekonać go. Spróbuj zaprosić do wspólnej pracy swoją rodzinę.

     

  4. Zrób ze swoją rodziną wystawę wartości.
    Zaprezentujcie swoje prace. Podzielcie się wnioskami z zadania. Porozmawiajcie o tym, jakie są wspólne wartości dla waszej rodziny. Może utrwalicie je w jakiejś ciekawej formie plastycznej?
     


    Informacja dla nauczyciela:
    Aspekt wychowawczy:
    Kształtowanie postaw poprzez wielokierunkowe działania skoncentrowane na wychowaniu ucznia ku wartościom.

    Przygotowane na licencji CC-BY-NC