szkoła podstawowa
geografia
klasa 8
Autor: Monika Stasiuk
Temat: W Amazonii.

Po tej lekcji będziesz umiał/ła:
- opisać klimat lasów równikowych;
- omówić warunki życia panujące w lesie równikowym;
- rozpoznać wybrane gatunki zwierząt i roślin żyjących w lesie równikowym.
- określić położenie wilgotnych lasów równikowych w Amazonii oraz opisywać ich znaczenie dla środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, kontynentalnej i globalnej;
- omówić główne przyczyny zmian zachodzących na obszarze wilgotnych lasów w Amazonii;
Przed Wami wirtualna tablica. Po lewej stronie znajdziecie najważniejsze informacje na temat Amazonii. Zapoznajcie się z nimi uważnie. Z prawej strony znajdują się linki do ciekawych filmików, które pozwolą Wam rozszerzyć wiadomości na ten temat. Miłej zabawy 🙂
Dla nauczyciela:
Realizacja podstawy programowej:
IV Krajobrazy świata:
1) wskazuje na mapie położenie poznawanych typów krajobrazów;
2) odczytuje wartość i opisuje przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów i map klimatycznych;
3) przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach;
4) rozpoznaje rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów;
5) prezentuje niektóre przykłady budownictwa, sposobów gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców poznawanych obszarów;
6) identyfikuje współzależności między składnikami poznawanych krajobrazów i warunkami życia człowieka;
7) ustala zależności między położeniem wybranych krajobrazów na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymi i głównymi cechami krajobrazów.
XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i Południowej
4) identyfikuje konflikt interesów między gospodarczym wykorzystaniem Amazonii a ekologicznymi skutkami jej wylesiania;
.