Tornada i cyklony tropikalne

Tornada i cyklony tropikalne

szkoła podstawowa

geografia

klasa 8

Autor: Anna Burda

Grafonotka: Maria Ślazyk


Temat: Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej

 

Drogi uczniu po tej lekcji będziesz umiał:

  1. wyjaśnić pojęcie ‘tornado’ i ‘cyklon tropikalny’ oraz podać warunki ich powstawania
  2. wskazać na mapie obszar występowania tornad i cyklonów
  3. podać skutki przejścia trąb powietrznych i cyklonów

 

Tornada i cyklony tropikalne to temat bardzo ciekawy i może się wydawać, że mechanizm ich powstawania to dość skomplikowany proces… ale oczywiście to nieprawda 🙂

No to zaczynamy…

Na sam początek zapoznaj się z krótkim filmikiem, a na końcu tej lekcji zapraszam do zabawy interaktywnej 🙂

Ekstremalne zjawiska pogodowe, bo to o nich w zasadzie mowa, występują w szczególności w strefach zwrotnikowych i okołozwrotnikowych. W dużej mierze związane jest to z oświetleniem Ziemi, ale o tym może innym razem 🙂

Musicie wiedzieć, że jest taki obszar na Ziemi, gdzie tornada występują bardzo często… to Aleja Tornad w Stanach Zjednoczonych.

A czym jest tornado?

https://pixabay.com/pl/illustrations/tornado-usa-2736826/nad (Ameryka Północna- USA) bo to właśnie o niej mowa, ale co to jest tornado?

Tornado to inaczej trąba powietrzna, która występuje prawie na wszystkich kontynentach, również w Europie. Zjawiska tego nie zaobserwujemy jednak na Antarktydzie.

Występujące w Stanach Zjednoczonych tornada mają ogromną siłę.

Warunkiem powstania tornada jest “spotkanie się” ciepłych i wilgotnych mas powietrza znad Zatoki Meksykańskiej z zimnymi i ciężkimi masami powietrza znad Gór Skalistych. W wyniku “spotkania” dochodzi do powstania potężnej chmury burzowej, tzw. Cumulonimbusa, a w wyniku różnicy ciśnień powstaje wiatr. Tworzy się charakterystyczny lej, który dotyka ziemi.

 

https://pixabay.com/pl/photos/tornado-lejek-twister-572504/

 

 

Aleja Tornad to obszar obejmujący stany Teksas, Oklahoma, Kansas, Kolorado, Nebraska i Dakota Południowa.

 

Prędkość tornad mierzona jest w skali Fujity (wym. fudżity) – od EF0 do EF5, gdzie EF5 oznacza prędkość wiatru nawet do 300km/h.

 

Zniszczenia po przejściu trąby powietrznej są ogromne – pozrywane dachy, budynki zrównane z ziemią.

https://pixabay.com/pl/photos/tornado-zniszczenie-joplin-missouri-375135/

Istnieją możliwości wczesnego ostrzegania. Ludzie mają wtedy czas na schronienie się np. w specjalnie przeznaczonych schronach lub w piwnicach swych domostw.

 

 

Cyklon tropikalny jest groźniejszy od tornada. Jest na tyle silny, że może zniszczyć całe miasto.

Muszą być spełnione warunki, aby powstał cyklon. Są to:

  • ciepła woda oceaniczna o temp. min. 25 stopni
    https://pixabay.com/pl/photos/odpylacz-cyklonowy-catarina-huragan-62957/

    Celsjusza i głębokości min. 50m

  • odległość min. 500km na północ lub południe od równika

 

 

Cyklony tropikalne są różnie nazywane. W zależności gdzie występują. I tak

 

  • w USA nazywane są  HURAGANAMI,
  • we wschodniej Azji – TAJFUNAMI
  • W zachodniej Azji i wschodniej Afryce – CYKLONAMI
  • w Europie jest to ORKAN
  • a na północno-zachodnich i północno-wschodnich wybrzeżach Australii to WILLY-WILLY

 

Cyklon tropikalny jest ogromnym układem niskiego ciśnienia, w którym tworzą się potężne chmury burzowe z charakterystycznym OKIEM cyklonu w jego centralnej części. OKO CYKLONU to wir o średnicy ok. 20-30km, w którym jest bezwietrznie. Poza nim powstają burze oraz silny wiatr, którego prędkość to ok. 300km/h.

Skutki cyklonu tropikalnego:

  • miasta zrównane z ziemią
  • ulewy
  • powodzie

Najbardziej znane huragany:

Katrina, Ivan, Emily, Andrew, Rita, Wilma

Zadanie interaktywne:

 

Poniżej znajdziesz notatkę w formie graficznej 🙂

 

 

Powodzenia 🙂

Dla nauczyciela:

Lekcja realizuje poniższe punkty podstawy programowej:

XVI. 3- uczeń identyfikuje skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych w Ameryce Północnej