Te, co skaczą i fruwają

Te, co skaczą i fruwają

Szkoła podstawowa
klasa 8
Zajęcia z wychowawcą
Autorka: Monika Gawerek


Temat: Te, co skaczą i fruwają.

Nacobezu, czyli cele lekcji:

  1. Uwrażliwisz się na potrzeby zwierząt.
  2. Poznasz ich prawa.
  3. Zrozumiesz potrzebę odpowiedzialnego traktowania zwierząt.
  4. Będziesz wiedział, co to znaczy być dobrym opiekunem dla swojego pupila.

Każdy z nas miał w swoim życiu do czynienia ze zwierzęciem. Był lub jest posiadaczem psa, kota, króliczka, chomiczka, koszetniczki czy myszek. A jeśli nie, to jego znajomy, przyjaciel czy sąsiad ma w swoim zaciszu domowym jakieś zwierzątko. Ale czy Ty lub Twoi znajomi wiecie jak należy traktować swoich pupili?

Każdy z nas obejrzał kiedyś film przyrodniczy, widział fotografię zwierząt w książkach czy miał okazję być w ogrodzie zoologicznym i widział dzikie zwierzęta, albo na wsi miał do czynienia ze zwierzętami domowymi. Ale czy zdajesz sobie sprawę, że są one istotami żywymi i należy je tratować z szacunkiem?

Zadanie 1

Obejrzyj memy i zapoznaj się nad cytatami, które tam zostały zapisane. Zastanów się, który z obrazków najbardziej przykuwa twoją uwagę i uzasadnij dlaczego.

Te, co skaczą i fruwają

Możesz też obejrzeć je TUTAJ.

Zadanie 2

A teraz popatrz na fotografię, a następnie wybierz z ramki uczucia, emocje które odczuwasz gdy przyglądasz się temu zdjęciu.

 

RADOŚĆ ŻAL SMUTEK NIEPOKÓJ EUFORIĘ ZDZIWIENIE

ZANIEPOKOJENIE SPOKÓJ WESOŁOŚĆ SYMPATIĘ FASCYNACJĘ

Pomyśl o tym, czy wybrane przez Ciebie uczucia są pozytywne?

 

Zadanie 3

Jesteś człowiekiem, dzieckiem, uczniem. Znasz prawa człowieka, prawa ucznia i prawa dziecka. A czy zastanawiało Cię kiedyś czy zwierzęta mają prawa?

Wyobraź sobie, że mają! W 1977 roku została uchwalona Światowa Deklaracja Praw Zwierząt i właśnie w tym akcie prawnym zostały spisane prawa zwierząt.

W wstępie do tego dokumentu zostały zawarte słowa:

Zastanów się jak je rozumiesz.

A teraz przeanalizujemy sobie poszczególne ARTYKUŁY, czyli części ustawy stanowiące zamkniętą całość.

Zanim jednak zaczniemy sprawdź czy znasz i rozumiesz poniższe słowa tj.:

egzystencja – https://sjp.pwn.pl/szukaj/%20egzystencja.html

maltretować – https://sjp.pwn.pl/szukaj/maltretowa%C4%87.html

merkantylny – https://sjp.pwn.pl/szukaj/merkantylny.html

Jeśli już wiesz co oznaczają to możemy spróbować wspólnie zinterpretować Światową Deklarację Praw Zwierząt.

Takie samo prawo do życia ma pies, kot, koń, małpa, jaszczurka, żaba i każde inne zwierzę.

Zwierzę jest istotą żyjącą, a człowiek, który należy również do gatunku zwierząt jako najbardziej rozwinięta istota powinien szanować inne zwierzęta i zapewniać im opiekę i ochronę.

Nie wolno znęcać się nad zwierzętami. Złośliwie straszyć, świadomie zadawać im ból. Umyślnie ranić czy okaleczać. Pamiętajmy też, że sprawca okrutnych czynów wobec zwierząt podlega karze grzywny, a nawet może trafić do więzienia.

Dzikie zwierzęta powinny przebywać w warunkach w których się urodziły, które stanowią dla nich środowisko naturalne.

Człowiek powinien zapewnić zwierzęciu, które żyje w środowisku ludzkim odpowiednie warunki bytu. Ważne jest by przestrzegał rytmu i warunków życia poszczególnych gatunków zwierząt. Nie powinien też wykorzystywać zwierząt nastawiając się wyłącznie na płynące z tego korzyści materialne.

Jeśli decydujemy się na posiadanie zwierzęcia pamiętajmy, że nie jest ono zabawką, której możemy się pozbyć, gdy się nudzimy. Pozbycie się, porzucenie, oddanie swojego pupila jest okrutne, bo przecież on zdążył już do nas się przywiązać. Zapamiętaj więc, że posiadanie zwierzęcia to bardzo duża odpowiedzialność.

Jeżeli ktoś ma zwierzę domowe powinien zapewnić mu odpowiednie pomieszczenie, w którym zwierzę może odpocząć, karmę oraz wodę. A używanie zwierzęcia do pracy nie powinno stanowić dla niego cierpienia, zagrażać jego zdrowiu czy życiu.

Badania wykonywana na zwierzętach są regulowane innymi katami prawnymi, w których dopuszcza się takie badania, które mają np. na celu zachowanie gatunku zwierząt, czy mają zapobiegać chorobom u zwierząt i ludzi. W ich trakcie powinno zadbać się o zapewnienie zwierzętom dobrych warunków i nie zadawanie im cierpienia. Dziś na wielu kosmetykach możemy znaleźć informację: „Nie testowane na zwierzętach.”

Niektóre ze zwierząt domowych są hodowane ponieważ stanowią pokarm ludzi. Jednak zawsze należy pamiętać, że nie wolno ich narażać na niepotrzebne cierpienie.

Żadne zwierzę nie powinno być traktowane przez człowieka jak zabawka. Zastanów się czy występy zwierząt w cyrku są uzasadnione. Jest to punkt sporny pomiędzy osobami, które zajmują się ochroną praw zwierząt, a cyrkowcami, którzy twierdzą, że zapewniają swoim pupilom odpowiednie warunki w czasie występów i poza nim, a także, że tresura nie stanowi dla zwierząt źródła stresu czy cierpienia. Jakie Ty masz na ten temat zdanie?

Powinniśmy też pamiętać, o tym że walki psów czy walki kogutów preferowane w różnych krajach są nielegalne.

Myślę, że ten artykuł jest zrozumiały i nie wymaga komentarza.

Zastanów się czy bezmyślne zabijanie zwierząt dla korzyści materialnych jest uzasadnione. Czy człowiek potrzebuje mieć buty ze skóry krokodyla czy ozdobę z kłów słoni? Czy takie bezsensowne mordy dzikich zwierząt mogą doprowadzić do wyginięcia różnych gatunków zwierząt? Czy może to zmienić warunki środowiska, w którym te istoty żywe są od siebie uzależnione?

Czy Twój pupil po śmierci wylądowałby w śmietniku? Czy należałby mu się odpowiedni pochówek? W niektórych krajach są już cmentarze dla zwierząt, a właściciele przychodzą na groby powspominać jak dobrymi byli przyjaciółmi. W kinie i telewizji nie powinny pojawiać się sceny, w których propagowane są sceny przemocy wobec zwierząt.

Każdy człowiek powinien znać prawa zwierząt i ich przestrzegać na równi z prawami człowieka. A co Ty o tym sądzisz?

 

Zadanie 4

A teraz przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego.

Czy właściciel jest ważny dla swojego pupila?

Do kogo został porównany w tym wierszu? Kim lub czym jest dla psa jego pan?


Zadanie 5

A na koniec zastanów się nad pytaniem:

Czy stosunek do zwierząt może być miarą wielkości człowieka?

Uzasadnij swoją wypowiedź dwoma argumentami.

 

Pozdrawiam
Pani Monia


Źródło: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2015/1109/075601-dr-hab-b-jezynska-prof-nadzw-umcs.pdf

Informacje dla nauczyciela

Aspekt wychowania:

Kształtowanie postaw poprzez wielokierunkowe działania skoncentrowane na wychowaniu ucznia ku wartościom. Kształtowanie postawy prospołecznej i empatycznej w stosunku do środowiska naturalnego.

Przygotowane na licencji CC-BY-NC