Szkoła podstawowa
Język niemiecki
klasa V-VII
Autor: Aleksandra Bielska
Thema: Die Jahreszeiten – pory roku i miesiące
W trakcie tej lekcji:
- poznasz nazwy pór roku i miesięcy
- powtórzysz zwroty dotyczące pogody
- obejrzysz krótkie video o miesiącach
- przeczytasz krótki tekst autentyczny – ofertę Aquaparku
Czego potrzebujesz?
- Smartfon lub komputer + słuchawki
- Dostęp do Internetu
- Zeszyt i kolorowe mazaki
Los geht´s! 🙂
Aufgabe 1.
- Spójrz na plakat TUTAJ. Znajdują się tam 4 wyrazy: Frühling, Sommer, Herbst, Winter.
- Jak myślisz, co one oznaczają?
(Frühling – wiosna, Sommer – lato, Herbst – jesień, Winter – zima)
- Popatrz na zdjęcia na plakacie oraz piktogramy, a następnie odpowiedz na pytania w swoim zeszycie:
- Wie ist das Wetter im Frühling? (np. Es ist sonnig und warm.)
- Wie ist das Wetter im Sommer?
- Wie ist das Wetter im Herbst?
- Wie ist das Wetter im Winter?
- c) Meine Lieblingsjahreszeit ist Sommer und deine? Moja ulubioną porą roku jest lato, a Twoją? Zapisz w zeszycie!
Meine Lieblingsjahreszeit ist …………………….
Aufgabe 2.
- Włącz poniższy film:
- Słuchaj i powtarzaj.
- Odtwórz filmik jeszcze raz i zatrzymując filmik w odpowiednich miejscach – zapisz wszystkie 12 miesięcy do zeszytu, zapisz takze po polsku.
Aufgabe 3.
- A teraz sprawdź, czy pamiętasz nazwy miesięcy! Rozwiąż zadanie – połącz w j. niemieckim i polskim.
(zadanie nie jest mojego autorstwa)
2. Jeszcze jedno zadanie. Ułóż nazwy miesięcy w odpowiedniej kolejności!
3. Czy potrafisz powiedzieć, które miesiące pasują do której pory roku? Sprawdź!
Aufgabe 4.
- Spójrz na poniższe zdjęcie z oferta Aquaparku, zapoznaj się z nią i zdecyduj, czy poniższe zdania są dotyczące tekstu poprawne czy fałszywe.
Postaraj się przyjrzeć obrazkom na plakacie, informacjach, które są zapisane większymi lub wytłuszczonymi literami, to pomoze Ci rozwiązać zadanie!
richtig | falsch | |
Der Aquapark ist in Baunatal. | ||
Die Kinder können Wasserball spielen. | ||
Die Eintrittskarte kostet 1€. | ||
Im Winter können wir Ski fahren. |
Aufgabe 5.
- Zapisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania:
- Was ist deine Lieblingsjahreszeit ?
- Wie ist das Wetter im……….?(tu wpisz swoja ulubiona porę roku)
- Narysuj plakat, na którym przedstawisz swoja ulubiona porę roku. Bądź kreatywny! 🙂
Możesz także nagrać krótki filmik, w którym odpowiesz na dwa pytania z pierwszego polecenia i pokażesz swój plakat!:)
Informacja dla nauczyciela
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
- Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu: świat przyrody -pogoda.
- Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne – znajduje w wypowiedzi określone informacje.
- Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne – opisuje ludzi, zawody.
- Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie: przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach audiowizualnych – film.
- Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (korzysta ze słownika, poprawia błędy, prowadzi notatki, szkice)
- Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (serwis YT, aplikacje z zadaniami online).
- Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy oraz zwrotów).
- Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Uczeń posiada świadomość językową – podobienstwa i roznice w budowie zdań.
Jako autorka, wyrażam zgodę, aby utwór Die Jahreszeiten – pory roku i miesiące był udostępniany na platformie https://lekcjewsieci.pl na zasadach licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Użycie Niekomercyjne 4.0. Wyrażam zgodę na dowolne wykorzystanie utworu poza wykorzystywaniem utworu w celach komercyjnych, pod warunkiem podania mojego imienia i nazwiska.
Przygotowane na licencji CC-BY-NC-ND