Szkoła podstawowa
Język niemiecki
klasa VII-VIII
Autor: Aleksandra Bielska nauczycielka języka niemieckiego Facebook: Frau Bielska
Thema: Was hat er gestern gemacht? – powtórzenie czasu przeszłego.
W trakcie tej lekcji:
- powtórzysz tworzenie imiesłowów czasu przeszłego
- opowiesz, co Julia i Jan robili dwa lata temu
- obejrzysz krótki film o tym, co Katja i Uwe robili na wakacjach
- stworzysz swoja własną kartę do konwersacji
Czego potrzebujesz?
- Smartfon lub komputer + słuchawki, funkcja nagrywania
- Dostęp do Internetu
- Zeszyt i kolorowe mazaki
Los geht´s! 🙂
Aufgabe 1.
- Otwórz prezentację, przeczytaj temat i zapisz w swoim zeszycie. (Strona 1) TUTAJ
- a) Co wczoraj zrobiłeś lub czego wczoraj nie robiłeś? Was hast du gestern gemacht oder was hast du gestern nicht gemacht?
Zagraj w poniższą grę, zakręć kołem i wylosuj czasownik. Ułóż z tym czasownikiem zdanie w czasie przeszłym, tak, żeby odpowiedzieć na powyższe pytanie. Zapisz minimum 5 zdań w zeszycie (5 różnych czasowników). Pamiętaj, że niektóre czasowniki są nieregularne. Jeśli nie jesteś pewny form, możesz sprawdzić tutaj.
https://meindeutsch.pl/czasowniki-nieregularne/
Np.:
Gestern habe ich Fußball gespielt.
Gestern habe ich keinen Test geschrieben.
- b) Jeśli chcesz powtórzyć tworzenie imiesłowów, zagraj w tę grę:
(zadanie na Wordwall nie jest mojego autorstwa)
Aufgabe 2.
- Spójrz na zdjęcie (urywek filmu – obrazek “Sommerferien”), uzupełnij tabelę, zapisz swoje skojarzenia dotyczące urlopu Julii:
Wetter? | |
Wo? | |
Mit wem? | |
Womit? |
- Was haben sie in den Sommerferien gemacht? Co oni robili w wakacje? Obejrzyj rozmowę Katji i Uwe
- Które zdania są prawdziwe, które fałszywe?
- Die Sommerferien haben 4 Wochen lang gedauert. RICHTIG FALSCH
- Katja hat im Juli nichts gemacht. RICHTIG FALSCH
- Im Juni hat Katja eine Reise gemacht. RICHTIG FALSCH
- Sie sind nach Griechenland gefahren. RICHTIG FALSCH
- Die Reise hat nicht so lange gedauert. RICHTIG FALSCH
- Am Meer hat die ganze Zeit die Sonne geschienen. RICHTIG FALSCH
- Die Familie von Katja hat Schach gespielt. RICHTIG FALSCH
- Sie sind mit dem Rad gefahren. RICHTIG FALSCH
- Uwe hat nur Orangensaft getrunken. RICHTIG FALSCH
Aufgabe 3.
- Otworz karte obrazkowa Multi Talk – zdjecie Julii lub Jana (do wyboru).
- Spójrz tylko na lewą stronę (różowa z V). Spróbuj odszyfrować, co robiła Julia (robił Jan) 2 lata temu? Was hat Julia/Jan vor 2 Jahren gemacht? Nagraj swoja wypowiedz telefonem lub zapisz zdania.
- Popatrz teraz na prawą stronę (czerwona X). Spróbuj odszyfrować, czego z pewnością Julia nie robiła (Jan nie robił) 2 lata temu? Was hat Julia/Jan vor 2 Jahren bestimmt nicht gemacht? Nagraj swoja wypowiedz telefonem lub zapisz zdania.
Aufgabe 4.
- Zaprojektuj swoja wlasna karte ze zdjęciem/rysunkiem, najlepiej z przeszłości (np. wakacji, przyjęcia urodzinowego, wyprawy, przedstawienia szkolnego, itp.) oraz piktogramami, symbolami, a następnie przygotuj opis (min. 10 zdan), co wtedy robiłeś? Was hast du dann gemacht?
Możesz użyć strony: www.canva.com, Prezentacji PowerPoint lub innej.
Informacja dla nauczyciela
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
- Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu: świat przyrody -pogoda.
- Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne – znajduje w wypowiedzi określone informacje.
- Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne – opisuje ludzi, zawody.
- Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie: przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach audiowizualnych – film.
- Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (korzysta ze słownika, poprawia błędy, prowadzi notatki, szkice)
- Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (serwis YT, aplikacje z zadaniami online).
- Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy oraz zwrotów).
- Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Uczeń posiada świadomość językową – podobieństwa i roznice w budowie zdań.
Jako autorka, wyrażam zgodę, aby utwór Was hat er gestern gemacht? był udostępniany na platformie https://lekcjewsieci.pl na zasadach licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Użycie Niekomercyjne 4.0. Wyrażam zgodę na dowolne wykorzystanie utworu poza wykorzystywaniem utworu w celach komercyjnych, pod warunkiem podania mojego imienia i nazwiska.
Przygotowane na licencji CC-BY-NC-ND