Autorka: Justyna Kozłowska
Przedmiot: historia
Klasa: 6 szkoły podstawowej
Cel lekcji:
– poznam postanowienia Sejmu Wielkiego i Konstytucji 3 maja,
– omawiam okoliczności i skutki konfederacji targowickiej.
Informacja dla ucznia.
Co powinieneś wiedzieć po dzisiejszej lekcji:
- Podać przykłady reform wprowadzonych podczas obrad Sejmu Wielkiego (zwanego również Sejmem Czteroletnim).
- Wymienić najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja.
- Wyjaśnić, w jakim celu zawiązano konfederację targowicką i jaki był jej skutek.
- Wymienić/ wskazać na mapie ziemie utracone podczas II rozbioru.
Po pierwszym rozbiorze Polski w Rzeczypospolitej wzrosła liczba zwolenników reform. Dołączyli do nich wychowankowie Szkoły Rycerskiej i szkół podległych Komisji Edukacji Narodowej. Pragnęli unowocześnić państwo i uniezależnić od Rosji. Zwolennikom reform sprzyjała sytuacja polityczna na arenie międzynarodowej.
Uważnie wysłuchaj i obejrzyj film omawiający dzisiejszą lekcję.
Na podstawie filmu wynotuj:
– 3 przykłady reform wprowadzonych podczas obrad Sejmu Wielkiego,
– daty: czas obrad Sejmu Wielkiego, uchwalenia Konstytucji 3 maja i II rozbioru (postaraj się je zapamiętać),
– 4 przykłady postanowień Konstytucji 3 maja.
Sprawdź się! Zobacz czy dobrze zrozumiałeś/aś lekcję.
Pogrupuj postanowienia:
Zmierz się z quizem dostępnym TUTAJ
Aby poszerzyć swoje wiadomości o okolicznościach powstania Konstytucji 3 maja, zapoznaj się z filmem:
Zagadnienia z podstawy programowej:
Dział: Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej.
Zagadnienia szczegółowe: Uczeń sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja; wyjaśnia okoliczności zawiązania konfederacji targowickiej i przedstawia jej następstwa;
Dział: Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku.
Zagadnienia szczegółowe: Uczeń sytuuje w czasie II rozbiór Rzeczypospolitej i wskazuje na mapie zmiany terytorialne po rozbiorze;