szkoła podstawowa
informatyka
klasa- 4-6
autor – Elżbieta Gucwa
Cele lekcji:
- Poznasz pojęcie animacji poklatkowej, oraz w jaki sposób tworzą animacje w SFR
- Stworzysz własne kostiumy w programie Scratch
- Zbudujesz skrypt, który pozwoli zmieniać kostiumy
- Nauczysz się zapisywać program na dysku
Materiał do zajęć:
Czy wiesz co to animacja poklatkowa? Poszukaj w Wikipedii znaczenie pojęcia, ponieważ dziś ją wykonasz.
Uruchom stronę scratch.mit.edu – wybierz Stwórz.
Do wykonania animacji użyjemy
-
-
Edytora postaci /kolejne klatki rysunku duplikujemy
Na każdym kolejnym kostiumie rysujemy kolejny element rysunku. Zawsze duplikujemy ostatni kostium. -
Skryptu z elementami, który skompletujemy z bloków:
-
Kiedy kliknięcie
-
Zmień kostium na…
-
Zawsze
-
Następny kostium
-
Czekaj np. 0.2 s.
-
-
Krótka prezentacja ze wskazówkami: scratch_animacja
Film pokazujący przykład animacji w Scratch z użyciem animacji poklatkowej.
Źródło kanał Youtube Scratch TIG
Dla ciekawych
Film o tajemnicach animacji ze Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej
Źródło kanał Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej
Podstawa programowa:
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
1) projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
a) pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
b) prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
2) testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;