Szkoła podstawowa
Przedmiot: Język angielski
Klasa: IV-V
Autor: Karolina Członka
Podczas lekcji:
- powtórzysz nazwy przedmiotów szkolnych;
- zapoznasz się z rzeczownikami policzalnymi oraz niepoliczalnymi;
- obejrzysz filmiki na Youtube;
- zagrasz w gry interaktywne i quizy, które pomogą Ci w efektywnym przećwiczeniu nowo poznanej struktury gramatycznej;
- nauczysz się poprawnie stosować te rzeczowniki w zdaniach;
- dodatkowo podejmiesz kilka nowych wyzwań na pobudzenie swojej kreatywności w budowaniu zdań z użyciem rzeczowników policzalnych oraz niepoliczalnych.
Będziesz potrzebować:
- chęci do nauki
- smartfon, tablet albo komputer z dostępem do internetu,
- piórnik i coś do pisania,
- zeszyt.
Drogi uczniu,
Ćwiczenie 1 Na początek obejrzyj krótką prezentację, gdzie zapoznasz się z nazwami produktów spożywczych. Po każdym usłyszanym słówku rób pauzę i powtórz kilka razy to słowo w celu do ćwiczenia poprawnej wymowy.
Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=wnJKZTQoNZo
Ćwiczenie nr 2 Teraz wykonasz ćwiczenie interaktywne, gdzie utrwalisz nowo poznane słówka.
Link poniżej:
https://wordwall.net/pl/resource/1748459/food-jedzenie
Ćwiczenie nr 3 Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku, z którego dowiesz się, dlaczego rzeczowniki dzielimy na policzalne oraz niepoliczalne.
Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=hg0puf2CPGY
Pora na wyzwanie nr 1
- Spójrz na chmurę wyrazów obok.
Odszukaj w niej jak najwięcej produktów spożywczych.
Narysuj tabelkę i podziel ją na 2 kolumny tak jak w przykładzie poniżej i pogrupuj wszystkie słowa.
Rzeczowniki Policzalne | Rzeczowniki Niepoliczalne |
A więc do dzieła!
Ćwiczenie nr 4 Teraz zapraszam do obejrzenia krótkiej prezentacji, gdzie dowiesz się kiedy należy używać ‘a/an/some/any/no’.
1) Rzeczowniki policzalne
liczba pojedyncza | liczba mnoga |
przedimek: a/an
a banana |
przedimek: -/some
some bananas (kilka bananów) |
przedimek: a/an
Is there a banana? |
przedimek: any Are there any bananas?
|
przedimek: a/an
There isn’t a banana. |
przedimek: any; no There aren’t any bananas. There are no bananas.
|
2) Rzeczowniki Niepoliczalne
tylko liczba pojedyncza |
przedimek: some some cheese
|
– any/no
Is there any cheese? There isn’t any cheese. There is no cheese. |
Ćwiczenie nr 5 Spójrz na poniższą ilustrację. utwórz 8 zdań z some/any/a/an z rzeczami znajdującymi się na planszy.
Źródło: www.multitalk.pl
- A teraz nasza główna bohaterka Zosia wybiera się na piknik, jednakże nie wie co ze sobą zabrać. W tym celu prosi Cię o pomoc w wybraniu potrzebnych rzeczy.
Twoje zadanie polega na utworzeniu 5 zdań twierdzących z there is/there are some/a/an z rzeczami, jakie będą jej potrzebne oraz 5 zdań z there isn’t any/there aren’t any.
Przykład: There is some juice. There aren’t any apples.
Powodzenia 🙂
Zakres podstawy programowej:
- Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne w miarę płynne wypowiedzi ustne i pisemne;
- używa rzeczowniki policzalne i niepoliczalne w zdaniach z użyciem som/any oraz przedimka a/an.
- Potrafi powiedzieć, jaka różnica jest pomiędzy rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi
- uczeń znajduje istotne informacje w załączonym materiale.
- uczeń rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.
- uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie filmów w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słownika i gier edukacyjnych).
- uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym także za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.