Rola wyobraźni na podstawie ballady „Król olch” J.W. Goethego.

Rola wyobraźni na podstawie ballady „Król olch” J.W. Goethego.

Szkoła ponadpodstawowa/ponadgimnazjalna

Klasa 2 liceum/technikum

Autorka: Anna Konarzewska

Autorka bloga: http://bycnauczycielem.blogspot.com/

 

Temat: Rola wyobraźni na podstawie ballady „Król olch” J.W. Goethego.

 

Droga Uczennico!

Drogi Uczniu!

Podczas tej lekcji wspólnie odkryjemy moc i rolę wyobraźni. Zanurzymy się w świat romantycznych idei i filozofii tej epoki. Wysłuchamy hipnotyzującej muzyki, która pomoże nam zrozumieć widzenie romantyków. Poznasz słynną balladę niemieckiego prekursora doby romantyzmu J.W. Goethego, autora słynnego „Fausta”.

Zapraszam Cię do poznania świata z innej strony.

  1. Wypisz wszystkie skojarzenia z pojęciem „wyobraźnia”.
  2. Przeczytaj poniższą bajkę „Złodziej siekiery”:

Pewien chłop nie mógł odnaleźć swojej siekiery. Podejrzewając, że zabrał ją syn sąsiada, zaczął go bacznie obserwować. Tamten miał typowy wygląd złodzieja siekier. Miał twarz złodzieja siekier. Słowa, które wypowiadał, mogły być tylko słowami złodzieja siekier. Cała jego postawa i wszystkie zachowania zdradzały człowieka, który ukradł siekierę… I wtedy, zupełnie przypadkiem, chłop znalazł swoją siekierę, przesuwając stos drewna. Kiedy następnego dnia przyjrzał się jeszcze raz synowi sąsiada, stwierdził, że nie ma on ani w wyglądzie, ani w postawie, ani w zachowaniu nic, co przypominałoby złodzieja siekier.

Źródło: M. Piquemal, „Bajki filozoficzne”, Wydawnictwo Muchomor, 2016

  1. Na podstawie powyższej bajki opisz działanie wyobraźni. Jakie są jej zalety, a jakie wady?
  2. Następnie spójrz na poniższe zdjęcia. Określ swoje uczucia, skojarzenia w związku z przedstawionym krajobrazem. Jakie emocje w Tobie wyzwalają? Co podpowiada Ci wyobraźnia?

  1. Które elementy przedstawionych krajobrazów najbardziej pobudziły twoją wyobraźnię?
  2. Następnie pomyśl o filmach grozy, horrorach, thrillerach. W jaki sposób producenci, reżyserzy pobudzają naszą wyobraźnię. Nawiąż tu do konwencji romantycznej w tych gatunkach filmowych – krajobrazu nocy, gotyku, wampiryzmu, działania świata nadprzyrodzonego.

 

  1. Wyświetl reklamę klocków lego. Opisz działanie wyobraźni dziecka. Jak świat widzą dzieci, a jak dorośli? Dlaczego wyobraźnia dziecka jest bogatsza niż dorosłych? Jak reagują dorośli na pomysły dzieci np. podczas zabawy na drzewie, a jak widzą to dzieci? Nawiąż tutaj do romantycznego widzenia świata.

 

 

  1. Przeczytaj teraz balladę „Król olch”: https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/43401-johann-wolfgang-goethe-krol-olch.html
  2. Podczas interpretacji tekstu skup się na:

– Roli wyobraźni, jak widzi świat ojciec, a jak dziecko?

– Zwróć uwagę na różne widzenie świata przez ojca i syna, co świadczy również o sporze pokoleniowym między romantykami a klasykami, konflikcie pokoleń.

– Jak ojciec argumentuje widzenie świata przez syna?

– W jaki sposób przedstawiony jest tutaj świat nadprzyrodzony? Jaka jest jego rola?

– Jaką rolę pełni przyroda? Jak przyroda przedstawiana jest w tekstach romantycznych?

– Co można powiedzieć tutaj o dualizmie świata? (współistnieniu tego rzeczywistego i nadprzyrodzonego).

  1. Włącz teraz wersję muzyczną tego tekstu. Wsłuchując się w tekst, w nastrój, uzupełnij odpowiedzi na powyższe pytania. W jaki sposób muzyk zadbał o nastrój?

htts://www.youtube.com/watch?v=KPJPJzpk_QQ&feature=emb_logo

 

Informacja dla nauczyciela:

 

– Uczeń samodzielnie interpretuje tekst ballady „Król olch”,

– Uczeń charakteryzuje światopogląd epoki romantyzmu, rolę wyobraźni i przyrody we wskazanym tekście,

– Uczeń wykorzystuje multimedia do zrozumienia treści tekstu.