szkoła podstawowa
geografia, edukacja globalna
klasa 8
Autor: Małgorzata Gardner
Temat: Problemy wielkich (i mniejszych) miast świata.

Drogi uczniu na tej lekcji:
- przeanalizujesz problemy wielkich miast
- porównasz miasta Globalnej Północy i Globalnego Południa – znajdziesz podobieństwa i różnice między nimi
- wyjaśnisz, co to znaczy miasto zrównoważone
- porównasz swoje miasto do wielkich miast
- zaproponujesz działania, jakie możesz podjąć w celu zrównoważenia miasta
Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego robić naraz.
Wejdź w wyszukiwarkę. Pooglądaj w grafice zdjęcia różnych miast świata. Wybierz widoki ogólne, nie zbliżenia. Czy można na pierwszy rzut oka odróżnić miasta? Zapisz swoje odczucia.
Poczytaj zaproponowane przeze mnie artykuły. Możesz wszystkie, ale wystarczą dwa. Korzystając z informacji z nich zawartych uzupełnij tabelę w karcie pracy – dobierz problemy charakterystyczne dla wszystkich miast, a także typowe dla Globalnej Północy i Globalnego Południa. Tu masz linki do artykułów:
Artykuł 3 (z tego artykułu czytasz tylko stronę 5 – tę, która się wyświetla)
Zauważyłaś/zauważyłeś, jak wiele problemów jest podobnych? Dlaczego tak jest Twoim zdaniem? Stwórz tabelę i zapisz w niej swoje przemyślenia.
Czy wiesz, co to są zrównoważone miasta? Poczytaj proszę o tym. Linki poniżej:

Miasta zrównoważone przyszłością Europy
Od molochów do miast w ludzkiej skali
A jakie działania dla zrównoważonego rozwoju zaproponowałbyś/zaproponowałabyś w naszym mieście? Wymieńcie się pomysłami w klasie. Wpisz swoje, albo Wasze wspólne pomysły pod tabelą. Wspólnie pomyślcie, jak wprowadzić je w życie.
Powodzenia 🙂
Dla nauczyciela:
Lekcja realizuje poniższe punkty podstawy programowej:
Dział XVI: (…) slumsy w wielkich miastach; megalopolis
Wymagania szczegółowe: (6) uczeń określa cechy megalopolis w Ameryce Północnej oraz wyjaśnia przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej
.