szkoła ponadpodstawowa,
klasa I
autorka: Izabella Bartol
Temat: Ponadczasowy wymiar teatru klasycznego na przykładzie „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego
Uczniu, dzięki tej lekcji poznasz:
– genezę tragedii renesansowego poety;
– podobieństwa i różnice dramatu Kochanowskiego do tragedii antycznej;
– współczesne aranżacje tragedii na deskach teatrów polskich i międzynarodowych.
Kliknij w poniższy link i ucz się tak, jak lubisz.
Powodzenia!
Realizacja podstawy programowej:
- Kształcenie literackie i kulturowe:
2.rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
- rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
- Odbiór tekstów kultury:
- określa wpływ starożytnego teatru greckiego na rozwój sztuki teatralnej; rozumie pojęcie katharsis i charakteryzuje jego rolę w kształtowaniu odbioru dzieła;
- odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
- Samokształcenie
- odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.