You are currently viewing Połamane języki, czyli spotkanie z dykcją.

Połamane języki, czyli spotkanie z dykcją.

Szkoła podstawowa, szkoła średnia
przedmiot: zajęcia artystyczne, kreatywność
klasa: 6 – 8 SP, 1-4 SPP

zasoby: zdjęcia, prezentacja, filmik, materiał do ćwiczeń.
Autor:  Monika Rokicka we współpracy z Kołem Naukowym Pedagogiki Teatru i Animacji Kultury z Akademii Pedagogiki Specjalnej

Na tej lekcji:

  1. dowiesz się, co to jest dykcja i dlaczego warto ją ćwiczyć;
  2. poznasz ćwiczenia, które pomogą ci ładnie mówić;

I.  Obejrzyj zamieszczone niżej ilustracje i zastanów się, dlaczego wyraziste mówienie potrzebne jest przedstawionym na nich postaciom?

źródło: https://pixabay.com/pl/

II. Obejrzyj prezentację. Zwróć uwagę do czego potrzebujemy dobrej dykcji w codziennym życiu.

DYKCJA – NAUKA WYRAŹNEGO MÓWIENIA

III. A teraz czas na ćwiczenia. Obejrzyj filmik, a dowiesz się jak możesz bawić się i jednocześnie poprawić swój sposób mówienia. Zaproś do wspólnego ćwiczenia kolegów, rodziców, rodzeństwo. Filmik zrealizowała młodzież z Koła Naukowego Pedagogiki Teatru i Animacji Kultury z Akademii Pedagogiki Specjalnej.

IV. A teraz zadanie dla ciebie. Poniżej znajdziesz przykłady łamańców językowych. Spróbuj nagrać swój własny filmik prezentujący, czego się nauczyłeś 🙂

[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/Łamańce-językowe.pdf” title=”Łamańce językowe”]

 

Ta lekcja pozwala zrealizować poniższe punkty podstawy programowej:

Uczeń:

III.2.3) wygłasza z pamięci tekst, ze zrozumieniem oraz odpowiednią intonacją, dykcją, właściwym akcentowaniem, z odpowiednim napięciem emocjonalnym i z następstwem pauz; [język polski, kl. IV – VI]

III. 2.4) dokonuje interpretacji głosowej czytanych i wygłaszanych tekstów; [język polski, kl. VII – VIII]

I.1.3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu [muzyka]