Szkoła podstawowa, szkoła średnia
przedmiot: zajęcia artystyczne, kreatywność
klasa: 6 – 8 SP, 1-4 SPP
zasoby: zdjęcia, prezentacja, filmik, materiał do ćwiczeń.
Autor: Monika Rokicka we współpracy z Kołem Naukowym Pedagogiki Teatru i Animacji Kultury z Akademii Pedagogiki Specjalnej
Na tej lekcji:
- dowiesz się, co to jest dykcja i dlaczego warto ją ćwiczyć;
- poznasz ćwiczenia, które pomogą ci ładnie mówić;
I. Obejrzyj zamieszczone niżej ilustracje i zastanów się, dlaczego wyraziste mówienie potrzebne jest przedstawionym na nich postaciom?
źródło: https://pixabay.com/pl/
II. Obejrzyj prezentację. Zwróć uwagę do czego potrzebujemy dobrej dykcji w codziennym życiu.
DYKCJA – NAUKA WYRAŹNEGO MÓWIENIA
III. A teraz czas na ćwiczenia. Obejrzyj filmik, a dowiesz się jak możesz bawić się i jednocześnie poprawić swój sposób mówienia. Zaproś do wspólnego ćwiczenia kolegów, rodziców, rodzeństwo. Filmik zrealizowała młodzież z Koła Naukowego Pedagogiki Teatru i Animacji Kultury z Akademii Pedagogiki Specjalnej.
IV. A teraz zadanie dla ciebie. Poniżej znajdziesz przykłady łamańców językowych. Spróbuj nagrać swój własny filmik prezentujący, czego się nauczyłeś 🙂
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/Łamańce-językowe.pdf” title=”Łamańce językowe”]
Ta lekcja pozwala zrealizować poniższe punkty podstawy programowej:
Uczeń:
III.2.3) wygłasza z pamięci tekst, ze zrozumieniem oraz odpowiednią intonacją, dykcją, właściwym akcentowaniem, z odpowiednim napięciem emocjonalnym i z następstwem pauz; [język polski, kl. IV – VI]
III. 2.4) dokonuje interpretacji głosowej czytanych i wygłaszanych tekstów; [język polski, kl. VII – VIII]
I.1.3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu [muzyka]