Autorka: Renata Szmajnta
Przedmiot: historia
Klasa: 5 szkoła podstawowa
Temat:Panowanie Bolesława Chrobrego.
Zasoby: prezentacja PowerPoint, animacja filmowa, mapka
Cele lekcji:
- Nauczę się wskazywać na mapie zmiany w granicach państwa polskiego zachodzące w czasie panowania Bolesława Chrobrego.
- Poznam znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji królewskiej dla pozycji państwa polskiego w Europie.
Drogi Uczniu!
Przygotowałam dla Ciebie prezentację, w której. posługując się mapą opowiem Ci o Polsce za panowania jej pierwszego króla – Bolesława Chrobrego. Zapoznaj się z nią, a kiedy już to zrobisz, spróbuj zweryfikować swoją wiedzę, wykonując poniższe zadanie.
Dokończ lub uzupełnij zdania.:
- Bolesław Chrobry powiększył granice swojego państwa o ziemie leżące (podaj ich nazwy) na:
- wschodzie –
- południu –
- zachodzie –
- Zajazd gnieźnieński miał miejsce w roku ……………………. . Do Gniezna przybył, aby pomodlić się u grobu św. Wojciecha cesarz ………………. Przywiózł zgodę papieża na utworzenie arcybiskupstwa w …………… oraz trzech biskupstw w ………………………… ,………..………….. i ………..
- Bolesław Chrobry koronował się na króla w roku …………………..
Chętnych zapraszam również do obejrzenia animacji o Drzwiach katedry gnieźnieńskiej. Dzięki niej można bliżej poznać postać św. Wojciecha oraz jeden z nielicznych zabytków sztuki romańskiej w Polsce.
Mapkę obejrzysz bliżej na stronach wydawnictwa GWO, klikając TUTAJ.
Zagadnienia z podstawy programowej:
Dział: Polska w okresie wczesnopiastowskim.
Zagadnienia szczegółowe: Uczeń charakteryzuje rozwój monarchii Bolesława Chrobrego.
Uczeń:
- Nauczy się wskazywać na mapie zmiany w granicach Polski na początku i na końcu panowania Bolesława Chrobrego.
- Zapamięta daty i wydarzenia: 1000 r., 1025 r., zjazd gnieźnieński.
- Zrozumie, dlaczego koronacja i zjazd gnieźnieński były ważnymi wydarzeniami dla naszego państwa.
- Rozumie znaczenie pojęć: chrystianizacja, suwerenność.
- Wie kim byli św. Wojciech, Bolesław Chrobry i Otton III.