szkoła podstawowa
język polski
klasa: IV, V
autorka: Małgorzata Wojtyś
Temat: Kim jest Pani Twardowska z ballady Adama Mickiewicza?
Dzięki tej lekcji:
– utrwalisz sobie wiadomości o Adamie Mickiewiczu;
– poznasz treść utworu Adama Mickiewicza pt.: „Pani Twardowska”.
- Na początek rozwiąż quizz: kliknij , który pozwoli Ci powtórzyć wiadomości na temat biografii Adama Mickiewicza. Jeśli spodobała Ci się taka forma ćwiczeń, możesz odszukać na https://quizizz.com innych testów dotyczących wieszcza. Wystarczy wpisać tam hasło: Adam Mickiewicz.
- Następnie zapoznaj się z treścią ballady „Pani Twardowska” – możesz to zrobić na dwa sposoby:
- wysłuchaj tekstu
lub
- przeczytaj kliknij
Możesz sprawdzić znaczenie trudnych słów w słowniku kliknij
3. Ułóż plan wydarzeń, w tym celu wykonaj ćwiczenie interaktywne: kliknij
4. Poszukaj w słowniku lub internecie kim był Pan Twardowski. Zapisz 3-4 zdania w zeszycie do języka polskiego.
5. Teraz rozwiąż krzyżówkę: kliknij
6. Jak wyobrażasz sobie Panią Twardowską? Dlaczego diabeł nie chciał z nią być? Możesz wykonać wizerunek Pani Twardowskiej na kartce A4 ( technika dowolna – szkic ołówkiem, kredką, farba, wyklejanka) i podzielić się nim z koleżanką lub kolegą.
Możesz również stworzyć komiks do ballady „Pani Twardowska” na papierze, albo w mobilnej aplikacji comica lub innej do komiksów, np. comixify.ai
To świetne, intuicyjne narzędzie, które pozwoli Ci w kilka minut stworzyć niepowtarzalne komiksy, bez konieczności zakładania konta i logowania się.
Jak to zrobić? Wejdź na kliknij Następnie dodaj kilka zdjęć lub plików wideo. Po ich załadowaniu wygeneruje się komiks, który możesz edytować według własnego uznania. Po prawej stronie komiksu znajdują się narzędzia do jego edycji. Możesz nałożyć filtr, który zmieni styl komiksu, następnie dokładamy chmurki tekstowe, a następnie pobieramy komiks na swój komputer lub udostępniamy w sieci. Pamiętajmy jednak, że stworzony komiks zostaje na portalu.
Informacja dla nauczyciela:
I.1.12 określa tematykę oraz problematykę utworu;
I.1.14 nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
I.1.19 wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach.