szkoła podstawowa
historia
klasa 4
Autorka: Joanna Mieszczyńska – Szkoła bez nudy
Lekcja ma charakter projektu. Realizuj ją w częściach z przerwą na odpoczynek.
2 jednostki lekcyjne
Cele lekcji (Nacobezu):
- omawiasz budowę średniowiecznego zamku
- omawiasz życie w średniowiecznym zamku
- opowiadasz o życiu średniowiecznego rycerza
I część:
1. Obejrzyj animację – „średniowieczny zamek”:
2. Następnie narysuj swój zamek (tak, jak potrafisz).
Pomocny może okazać się filmik:
Pracę możesz wykonać z papieru w formacie A4 i wkleić do zeszytu. Zerknij na pracę uczennicy kl. 4.
- Następnie wpisz najważniejsze hasła związane ze średniowiecznym zamkiem (fosa, dziedziniec, wieża, baszta, brama, most zwodzony, mury obronne).
Napisy umieść na swoim rysunku.
- Teraz możesz odbyć wirtualną wycieczkę po zamku–„Zamek Malbork” – kliknij i obejrzyj!
- Obejrzyj film – „życie na średniowiecznym zamku”.
Po obejrzeniu filmu wykonaj notatkę wizualną, w której znajdą się odpowiedzi na pytania:
- Gdzie budowano zamki?
- Z jakiego materiału budowano zamki?
- Jakie zadania pełnił zamek? Co znajdowało się w zamku?
- Zapoznaj się z materiałem z e-podręcznika „Uzbrojenie rycerza w XII XIII w.” – kliknij i zobacz!
Uzupełnij notatkę wizualną o dodatkowe informacje, posiłkuj się filmem i materiałem z e-podręcznika. Odpowiedz na pytania:
- Jak wyglądał średniowieczny rycerz?
- Czym zajmował się średniowieczny rycerz?
Pamiętaj, notatka wizualna ma Tobie pomóc w nauce. Możesz stosować w niej różne elementy, jak ludziki, chmury czy strzałki. Zerknij na podpowiedź na blogu „się rysuje” – kliknij i zobacz!
- Na koniec lekcji zapisz do zeszytu swoją refleksję.
- Możesz obejrzeć efekt pracy projektowej Julki, uczennicy kl. 4.
Filmik ze strony Szkoła bez nudy – kliknij!
II część ZABAWY i QUIZY:
A teraz czas na zabawę i relaks. Bawimy się i uczymy z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Powtórz informacje o zamkach i rycerzach rozwiązując quiz.
Zadanie w quizizz stworzyła licealistka Agnieszka.
Zagadnienie z podstawy programowej.
Dział V: Treści dodatkowe: Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje.