Mit o Dedalu i Ikarze

Mit o Dedalu i Ikarze

Szkoła podstawowa

Język polski

Klasa 5

Autorka: Paulina Mania


Cele lekcji:

  1. Dowiesz się, co stało się z Dedalem i Ikarem.
  2. Określisz zachowanie bohaterów, ich motywy działania.

 

Wstęp:

Dzisiejsza lekcja będzie niesamowicie przekrojowa. Dotyczyć będzie wielu spraw: różnych wynalazków Dedala, ludzkich potrzeb i pragnień, odpowiedzialności za swoje wybory i zachowanie.

Aby móc jak najpełniej uczestniczyć w tej wyprawie, przypomnij mit o Dedalu i Ikarze. Zachęcam Cię do przeczytania fragmentu Legend kreteńskich s. 212-216 „Mitologii” Jana Parandowskiego.  Jeśli nie masz książki, skorzystaj z dostępnych na youtube audiobooków, animacji, opowieści.

 

W trakcie czytania zaznacz fragmenty dotyczące wynalazków Dedala (przydadzą się później).

Przeczytałeś już tekst? Zatem zaczynamy!

  1. Spróbuj poukładać historię według wydarzeń. Jeśli jesteś gotowy, by sprawdzić swoją wiedzę zmierzyć się z tym zadaniem:

2.Historia tych dwóch postaci to barwna opowieść o ich potrzebach. Pragnienie wolności i powrotu do ojczyzny wygrało z innymi potrzebami. Zastanów się, z jakim? Spróbuj dokończyć notatkę.

Kliknij tu! To Twoja karta pracy.

3.Postacie, które występują w micie, są niezwykle barwne i pod pewnymi względami kontrastowe. Teraz zajmiemy się nimi.

Zaczniemy od Dedala. Chciałabym, abyś zwrócił/a uwagę na jego dokonania. Czy możemy go nazwać geniuszem starożytności? Spróbuj w zeszycie napisać krótką notatkę biograficzną o postaci. Pamiętaj, że Twoim źródłem wiedzy jest tekst źródłowy.

(A tak z ciekawości spytam, czy sprawdziłeś w słowniku co to jest grundwaga? To bardzo ważny przedmiot, mimo obco brzmiącej nazwy.)

  1. Sporo wiemy o Dedalu. Ale co z Ikarem? Na początku proponuję zadanie, które pomoże określić jego cechy.

Zastanów się, które z poniższych określeń pasują do bohaterów.

 

Jeśli jesteś gotowy, to spróbuj wykonać następne zadanie:

 

Natomiast teraz chciałabym, abyś odpowiedział na pytanie z tematu. W oparciu o wybrane cechy z poprzedniego zadania, krótko opisz Ikara i znajdź przyczyny, dlaczego nie zastosował się do rad ojca. Refleksje zapisz w zeszycie lub karcie pracy.

  1. Scharakteryzowałeś już bohaterów, wiesz jacy byli. Zastanów się, który bardziej może fascynować?

Wbrew pozorom w literaturze i sztuce to nie dokonania Dedala i jego udany lot cieszą się popularnością, ale Ikar i jego śmierć. Chciałabym, abyś pomyślał dlaczego. Czy porażka może bardziej fascynować niż sukces? Czy śmierć jest ciekawszym tematem? Spróbuj zanotować swoje refleksje w zeszycie lub karcie pracy.

  1. W poprzednim zadaniu nawiązaliśmy do emocji. Chciałabym, abyś przemyślał/a następujące zagadnienie: czy Ty też miałeś/aś sytuację, w której nie skorzystałeś z doświadczenia rodziców? Czy potrafiłeś/aś przyznać rację dorosłemu? W jaki sposób to zrobiłeś/aś? A jeżeli nie, to dlaczego tego Ci się nie udało zrobić? Swoje przemyślenia zapisz w zeszycie.

Zadania obligatoryjne:

  1. Mit o Dedalu i Ikarze nawiązuje do szeregu związków frazeologicznych.

Spróbuj dowiedzieć się co oznaczają:

– mieć skrzydła,

– ikarowy lot,

– łapać coś w lot,

– upadek Ikara,

– podcięte skrzydła.

  1. Wyobraź sobie labirynt, w którym został uwięziony Minotaur. Stwórz go w oryginalny sposób. Użyj papieru, klocków Lego, a może wykorzystasz Minecrafta?
  2. Zastanów się, co mógł czuć Ikar w trakcie lotu, a co Dedal, kiedy zobaczył spadającego syna. Napisz krótką notatkę, pamiętaj o odpowiednich zdaniach wyrażających ekspresję.

Informacja dla nauczyciela:

Dzięki lekcji można zrealizować poniższe punkty podstawy programowej. Uczeń opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność, określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi, redaguje notatki.

 

Przygotowane na licencji CC-BY-NC-ND