Lubię siebie takim, jakim jestem

Lubię siebie takim, jakim jestem

Szkoła podstawowa
klasy: VI- VIII
Godzina wychowawcza
Autro: Anna Konarzewska


Droga Uczennico! Drogi Uczniu!

Ta lekcja pomoże Ci nie tylko pokochać siebie, ale również zauważyć swoją osobowość, cechy charakteru i polubić je. Przekonasz się, że wszystkie te elementy tworzą Ciebie i dopełniają się. Ważne jest to, aby zaakceptować siebie. Empatia do samego siebie jest istotna, bo dzięki niej rozumiemy nie tylko siebie, ale przede wszystkim drugiego człowieka oraz jego działanie.

Co będziesz potrzebować do przeprowadzenia lekcji?
Dostęp do komputera z internetem, 5 kartek A4, długopis lub pisaki oraz nożyczki.

Temat: Lubię siebie takim, jakim jestem…

1. Pomyśl o tym, jak rozumiesz pojęcia: akceptacja, tolerancja, poczucie własnej wartości. Co znaczy, że mamy poczucie własnej wartości? Co pomaga nam budować poczucie własnej wartości? Co sprawia, że tracimy pewność siebie?

2. Przygotuj sobie cztery kartki A4, układając je obok siebie, zrób z nich puzzle tak, aby każda część do siebie pasowała. Kiedy już przygotujesz szablon, wykonaj poniższe zadania.

3. Na jednej kartce (część układanki) wypisz wszystko za co lubisz siebie? Z czego jesteś dumny? Co umiesz robić najlepiej? Które działania sprawiają ci przyjemność?

4. Na drugiej kartce wypisz 3 cechy charakteru/osobowości, które pomagają ci osiągać cele, pełnią funkcję wspierającą w twoich działaniach i relacjach z innymi.

5. Na trzeciej kartce wypisz wszystko, czego się wstydzisz, boisz, co sprawia, że tracisz pewność siebie?

6. Na czwartej kartce wypisz trzy cechy twojego charakteru/osobowości, które często przeszkadzają ci w dojściu do celu, w motywacji, w relacjach z ludźmi.

7. Złóż układankę. Wyobraź sobie, że jesteś właśnie tą układanką. Każdy element pasuje do siebie. Nie ma ludzi bez wad. Trzeba starać się zaakceptować siebie, bo każda część układanki tworzy Ciebie, określa kim jesteś! A każdy jest inny, wyjątkowy!

8. Jak pokochać siebie, swoje słabości, jak przekuć słabe strony w mocne? Pomoże Ci w tym film „Cyrk motyli”. Zachęcam do obejrzenia. To tylko ok. 20 minut projekcji. Pomyśl o sobie. Informacje o filmie znajdziesz TUTAJ.

9. Co powiesz o głównym bohaterze? Jak zachowuje się na początku filmu, a jak później? Co spowodowało zmianę myślenia o nim samym? Które momenty w jego życiu wpłynęły na jego późniejszą postawę? Czego uczy nas ten film? Jakie postawy piętnuje, a jakie promuje reżyser? Czy Will był szczęśliwy, gdy pracował w pierwszym cyrku? Co powodowało jego przygnębienie? Co zaskoczyło Cię w filmie? Co wzruszyło a co zbulwersowało?

10. Wypisz w pionie swoje imię. Do każdej litery dopisz to, co jest twoją zaletą, mocną stroną, za co się lubisz.

 


Informacja dla nauczyciela:
Powyższe zajęcia kształtują kreatywność, motywują do aktywności. Ta lekcja rozwinie ciekawość ucznia, otwartość na siebie i ludzi. Uczeń pozna samego siebie poprzez analizę swoich cech. Poza tym lekcja wesprze go samokształceniu i w umiejętności organizowania swojego wolnego czasu. My, jako nauczyciele, wspomagamy wychowanków w poznawaniu wartości i zrozumienia ich znaczenia w naszym życiu,
pomagamy im dokonać samooceny oraz w akceptacji siebie.

Przygotowane na licencji CC-BY-NC