Jak wpaść na dobry pomysł?

Jak wpaść na dobry pomysł?

Autor:Uniwersytet Dzieci

przedmiot/obszar: Uczenie się/kreatywność

poziom edukacyjny: szkoła podstawowa

klasy: 2-3

Cele:

  • tworzę skojarzenia do różnych słów,
  • poznaję ćwiczenia, które pomogą mi twórczo myśleć,
  • wiem, co to znaczy, że pomysł jest twórczy

Przebieg

 

Chcesz wpadać na dobre pomysły i rozwijać swoją wyobraźnię? Masz ku temu okazję.

 

1. Zagraj z rodzicem lub z rodzeństwem w grę opartą na skojarzeniach. Wylosuj jedną karteczkę ze słowem. Szablon ze słowami znajdziesz pod linkiem poniżej:

lancuch_skojarzen

lancuch_skojarzen

 

Po wylosowaniu słowa wymyśl inne, z którym kojarzy Ci się to wylosowane. Następnie kolejna osoba wymyśla słowo do tego, które było Twoim skojarzeniem itd. Tworzy się łańcuch skojarzeń. Możecie zapisywać kolejne słowa. Po 10 minutach zakończcie grę i sprawdźcie jak daleko w skojarzeniach doszliście. Przy innej okazji zagrajcie grę ponownie, losując karteczkę ze słowem. Przy innych okazjach możecie też wylosować słowo ze słownika języka polskiego, celując palcem w dowolne słowo na dowolnej stronie słownika.

 

2. Po takiej rozgrzewce poczuj się jak wynalazca i zaprojektuj wyjątkowy pojazd na ciekawe wyprawy. Weź kartkę, kredki, pisaki, kolorowy papier i do dzieła! Pamiętaj, że pojazd powinien być wygodny, dostosowany do dalekich podróży, różnych warunków pogodowych. Powinien też pomieścić Twoich bliskich. Projektując pojazd miej przy sobie kartę pracy „Jak twórczy jest mój pomysł?” (link poniżej)

karta_pracy_swietny_pomysl

karta_pracy_swietny_pomysl

 

Korzystaj z karty zawsze wtedy, gdy coś wymyślasz i chcesz, by był to dobry pomysł.

 

Dla nauczyciela – podstawa programowa:

 

“Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność (…).

rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy (…)

 

  1. Edukacja polonistyczna (…)
  2. Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń (…)

8) wykonuje eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom i doświadczeniom, tworząc charakterystyczne dla siebie formy wypowiedzi.

układa i zapisuje zdarzenia we właściwej kolejności, układa i zapisuje plan wypowiedzi. (…)

  1. Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń (…)

5) eksperymentuje, przekształca tekst, układa opowiadania twórcze. (…)”

 

 

Materiał pochodzi ze scenariusza “Jak wpaść na świetny pomysł?: ”https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-wpasc-na-swietny-pomysl