Autor: Uniwersytet Dzieci
przedmiot/obszar: Uczenie się/kreatywność
poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
klasy: 1-3 i 4
Cele:
- Wiem, czym się różni prawa półkula od lewej,
- Poznaję ćwiczenia, dzięki którym lepiej się skoncentruję
Przebieg
Dziś masz szansę lepiej poznać ludzki mózg i jego działanie. Poza tym poznasz różne metody poprawienia koncentracji, a co za tym idzie – bardziej skutecznej nauki.
- Poszukaj razem z rodzicami informacji na temat mózgu (gdzie się znajduje, jak wygląda) oraz na temat tego, czym są neurony.
- Następnie obejrzyj filmik, w którym specjalista opowie czym się różni prawa półkula mózgu od lewej.
Spróbuj przypomnieć sobie za co odpowiada lewa, a za co prawa półkula. Przypomnij sobie wczorajszy dzień i sprawdź, kiedy używałaś/używałeś prawej, a kiedy drugiej półkuli.
- Po obejrzeniu filmu wykonaj kilka ćwiczeń, które pozwalają lepiej i skuteczniej się koncentrować i uczyć. Zaproś rodziców lub rodzeństwo do wykonania z Tobą tych krótkich aktywności. Wybierz przynajmniej 3 z poniższych.
Zadanie 1.
Ruchy naprzemienne. Wykonaj ćwiczenie z osobami, które zaprosisz do niego. Postępujcie według instrukcji w załączniku
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/ruchy_naprzemienne_instrukcja.pdf”]
Zadanie 2.
Pozycja Cooke’a. Znajdź miejsce na dywanie. Wykonaj ćwiczenie według instrukcji, którą znajdziesz w załączniku
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/pozycja_cooka_instrukcja.pdf”]
Zadanie 3.
Leniwe ósemki. Stań naprzeciwko pleców drugiej osoby i rysuj leniwe ósemki na jej plecach rodzica. Następnie zamieńcie się rolami. Następnie wykonaj ósemki w powietrzu. Oczyma śledź ruch palców. Ćwiczenie wykonuj powoli, najpierw jedną, a potem drugą ręką 3-5 razy
Zadanie 4.
Słoń. Połóż lewe ucho na lewym ramieniu, w miarę mocno – tak, by między uchem a ramieniem utrzymać kawałek papieru. Wyprostuj lewą rękę, niczym trąbę. Twoje nogi powinny być w lekkim rozkroku, a kolana luźne.
Zadanie 5.
Krążenie szyją. Stań w dowolnym miejscu w mieszkaniu. Powolnym ruchem przenoś głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Rób to na wydechu.
Kiedy głowa znajduje się najbliżej ramienia, wykonaj wdech i powtórz czynność. Ćwiczenie powtarzaj minimum pięć razy.
Dla nauczyciela – podstawa programowa:
“Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:
rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność (…).
rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy (…)”
Materiał pochodzi ze scenariusza “Czy można uczyć się szybciej?”- kliknij!