Jak uczyć się szybciej?

Jak uczyć się szybciej?

Autor: Uniwersytet Dzieci

przedmiot/obszar: Uczenie się/kreatywność

poziom edukacyjny: szkoła podstawowa

klasy: 1-3 i 4

Cele:

  • Wiem, czym się różni prawa półkula od lewej,
  • Poznaję ćwiczenia, dzięki którym lepiej się skoncentruję

 

Przebieg

 

Dziś masz szansę lepiej poznać ludzki mózg i jego działanie. Poza tym poznasz różne metody poprawienia koncentracji, a co za tym idzie – bardziej skutecznej nauki.

  1. Poszukaj razem z rodzicami informacji na temat mózgu (gdzie się znajduje, jak wygląda) oraz na temat tego, czym są neurony.

 

  1. Następnie obejrzyj filmik, w którym specjalista opowie czym się różni prawa półkula mózgu od lewej.

 

Spróbuj przypomnieć sobie za co odpowiada lewa, a za co prawa półkula. Przypomnij sobie wczorajszy dzień i sprawdź, kiedy używałaś/używałeś prawej, a kiedy drugiej półkuli.

 

  1. Po obejrzeniu filmu wykonaj kilka ćwiczeń, które pozwalają lepiej i skuteczniej się koncentrować i uczyć. Zaproś rodziców lub rodzeństwo do wykonania z Tobą tych krótkich aktywności. Wybierz przynajmniej 3 z poniższych.

 

Zadanie 1.

Ruchy naprzemienne. Wykonaj ćwiczenie z osobami, które zaprosisz do niego. Postępujcie według instrukcji w załączniku

ruchy_naprzemienne_instrukcja

ruchy_naprzemienne_instrukcja

 

Zadanie 2.

Pozycja Cooke’a. Znajdź miejsce na dywanie. Wykonaj ćwiczenie według instrukcji, którą znajdziesz w załączniku

pozycja_cooka_instrukcja

pozycja_cooka_instrukcja

 

Zadanie 3.

Leniwe ósemki. Stań naprzeciwko pleców drugiej osoby i rysuj leniwe ósemki na jej plecach rodzica. Następnie zamieńcie się rolami. Następnie wykonaj ósemki w powietrzu. Oczyma śledź ruch palców. Ćwiczenie wykonuj powoli, najpierw jedną, a potem drugą ręką 3-5 razy

 

Zadanie 4.

Słoń. Połóż lewe ucho na lewym ramieniu, w miarę mocno – tak, by  między uchem a ramieniem utrzymać kawałek papieru. Wyprostuj lewą rękę, niczym trąbę. Twoje nogi powinny być w lekkim rozkroku, a kolana luźne.

 

Zadanie 5.

Krążenie szyją. Stań w dowolnym miejscu w mieszkaniu. Powolnym ruchem przenoś głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Rób to na wydechu.

Kiedy głowa znajduje się najbliżej ramienia, wykonaj wdech i powtórz czynność. Ćwiczenie powtarzaj minimum pięć razy.

 

Dla nauczyciela – podstawa programowa:

 

“Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność (…).

rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy (…)”

 

 

Materiał pochodzi ze scenariusza “Czy można uczyć się szybciej?”- kliknij!