Autor: Uniwersytet Dzieci
Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
Klasy: klasa: I-III, IV
Przedmiot/obszar: Uczenie się/kreatywność
Cele:
- Dowiesz się, jakie są poszczególne etapy twórczego rozwiązywania problemów.
- Poznasz różne sposoby reagowania, w sytuacji, gdy sprawy nie idą zgodnie z Twoim planem.
Przebieg:
- Film – Co robić, gdy coś mnie zaskoczy?
Obejrzyj film, w którym psycholog opowiada o tym jak radzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami.
Zastanów się:
Co czuła pani psycholog, kiedy znalazła jeża?
Jak mógł czuć się jeż?
Co mogłoby się stać z jeżem, gdyby pani nie poradziła sobie z zaskakującą sytuacją i np. uciekła?
- Karta pracy – Jak myśleć kreatywnie w sytuacji zaskoczenia?
Przypomnij sobie jakąś sytuację, która Cię zupełnie zaskoczyła. Ważne, żeby była to historia, która wydarzyła się naprawdę. Jak się wtedy czułeś/aś?
Wydrukuj kartę pracy – Jak_trenowac_myslenie_karta_pracy_jak_rozwiazac_zaskakujacy_problem
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/Jak_trenowac_myslenie_karta_pracy_jak_rozwiazac_zaskakujacy_problem.pdf”]
Wytnij buźki widoczne na drugiej stronie karty i dopasuj je w odpowiednich miejscach na karcie pracy.
WSKAZÓWKA: Buźki przedstawiają różne emocje, które mogą nam towarzyszyć na poszczególnych etapach rozwiązywania problemu, dlatego to ćwiczenie ma więcej niż jedno dobre rozwiązanie.
- Podsumowanie
Pamiętaj, dla niektórych osób sytuacja zaskoczenia może być powodem do strachu, a dla innych do radości. Emocje, które odczuwamy na poszczególnych etapach rozwiązywania problemu, są naszą naturalną i bardzo indywidualną reakcją. Zaskakujące sytuacje zdarzają się dosyć często. Kiedy przytrafi Ci się coś takiego, wykorzystaj poznany na filmie „Plan działania” i spróbuj rozwiązać swój problem z jego pomocą. Powodzenia!
Dla nauczyciela – Podstawa programowa:
„Do zadań szkoły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej należy: (…)
3) wspieranie: aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających się umysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnych wzorów zabawy, nauki i odpoczynku (…)
Materiały pochodzą ze scenariusza „Jak trenować myślenie?” – kliknij!