You are currently viewing Jak trenować myślenie?

Jak trenować myślenie?

Autor: Uniwersytet Dzieci

Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa

Klasy: klasa: I-III, IV

Przedmiot/obszar: Uczenie się/kreatywność

 

Cele:

  1. Dowiesz się, jakie są poszczególne etapy twórczego rozwiązywania problemów.
  2. Poznasz różne sposoby reagowania, w sytuacji, gdy sprawy nie idą zgodnie z Twoim planem.

 

Przebieg:

 

  1. Film – Co robić, gdy coś mnie zaskoczy?

 

Obejrzyj film, w którym psycholog opowiada o tym jak radzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami.

 

 

Zastanów się:

Co czuła pani psycholog, kiedy znalazła jeża?

Jak mógł czuć się jeż?

Co mogłoby się stać z jeżem, gdyby pani nie poradziła sobie z zaskakującą sytuacją i np. uciekła?

 

  1. Karta pracy – Jak myśleć kreatywnie w sytuacji zaskoczenia?

 

Przypomnij sobie jakąś sytuację, która Cię zupełnie zaskoczyła. Ważne, żeby była to historia, która wydarzyła się naprawdę. Jak się wtedy czułeś/aś?

 

Wydrukuj kartę pracy – Jak_trenowac_myslenie_karta_pracy_jak_rozwiazac_zaskakujacy_problem

[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/Jak_trenowac_myslenie_karta_pracy_jak_rozwiazac_zaskakujacy_problem.pdf”]

Wytnij buźki widoczne na drugiej stronie karty  i dopasuj je w odpowiednich miejscach na karcie pracy.

WSKAZÓWKA: Buźki przedstawiają różne emocje, które mogą nam towarzyszyć na poszczególnych etapach rozwiązywania problemu, dlatego to ćwiczenie ma więcej niż jedno dobre rozwiązanie.

 

  1. Podsumowanie

 

Pamiętaj, dla niektórych osób sytuacja zaskoczenia może być powodem do strachu, a dla innych do radości. Emocje, które odczuwamy na poszczególnych etapach rozwiązywania problemu, są naszą naturalną i bardzo indywidualną reakcją.  Zaskakujące sytuacje zdarzają się dosyć często. Kiedy przytrafi Ci się coś takiego, wykorzystaj poznany na filmie „Plan działania” i spróbuj rozwiązać swój problem z jego pomocą. Powodzenia!

Dla nauczyciela – Podstawa programowa:

„Do zadań szkoły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej należy: (…)

3) wspieranie: aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających się umysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnych wzorów zabawy, nauki i odpoczynku (…)

Materiały pochodzą ze scenariusza „Jak trenować myślenie?” – kliknij!