szkoła podstawowa
język polski
klasa V, VI
Autor: Agnieszka Pietnoczka
Starożytni Grecy czuli potrzebę, tak jak my, wyjaśniania zjawisk przyrody i wierzyli, że za każdym z nich kryje się działalność któregoś z boga lub bogini.
Obserwując ciągłą zmianę pór roku (wiosna, lato, jesień, zima) zastanawiali się, skąd się one biorą i ustalili, że muszą być związane ze stanami samopoczucia Demeter – bogini urodzaju i jej córką, ale o tym wiesz już z mitu.
A gdyby kapsuła czasu przeniosła cię do starożytnego świata i mógłbyś przeprowadzić wywiad z którymś z bohaterów mitu? Kogo byś wybrał? Jakie pytania być zadał? Czego byś chciał się dowiedzieć?
Wywiad to rozmowa dziennikarza z wybraną osobą, dziennikarz bardzo che się dowiedzieć różnych szczegółów różnych wydarzeń, samopoczucia rozmówcy, jego planów na przyszłość, sytuacji, w której się znalazł itp. Tak, masz rację, to taki rodzaj dialogu, opublikowany w czasopiśmie, gazecie, czy w internecie.
Więcej o tym, jak przeprowadzić dobry wywiad, znajdziesz tu:
Przykłady wywiadów znajdziesz tu:
Wywiad z Remigiuszem Wierzgoniem
CZAS NA TWÓJ WYWIAD:
- Wybierz osobę z mitu o Demeter i Persefonie.
- Ułóż listę pytań – co najmniej 6, możesz skorzystać z rysunkowej notatki poniżej.
- Wymyśl odpowiedzi swojego „rozmówcy”.
- Zapisz wywiad do zeszytu lub w edytorze tekstu (np. Word, OpenOffice i inne).
Układając rozmowę z mitologicznym bohaterem lub bohaterką, możesz zastosować różne dziennikarskie strategie i przyjąć którąś z następujących ról:
- pośrednik w przekazywaniu informacji – rejestrujesz jedynie odpowiedzi,
- pośrednik-pomocnik – sterujesz rozmową, zadajesz dodatkowe pytania,
- partner-uczeń – udajesz osobę słabo zorientowaną w temacie, dlatego prosisz o jak najwięcej informacji na dany temat,
- partner-ekspert – wdajesz się w dyskusję, świetnie orientujesz się w temacie,
- partner-reprezentant opinii publicznej – przywołujesz opinie innych o wydarzeniach.
https:// język-polski.pl/wywiad/328-jak-napisac-wywiad
Do zapisu wywiadu dobrze jest użyć dwóch kolorów: jednego dla siebie, jako dziennikarza, drugiego dla swojego „rozmówcy”.
Jeśli dalej zastanawiasz się, jak to zrobić, zajrzyj do tekstu, napisanego przez twoją rówieśniczkę – Maję 🙂
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/Wywiad-Mai-1-4.pdf” title=”Wywiad-Mai”]
Powodzenia!
Podstawa programowa:
Uczeń:
I.1.8) odróżnia dialog od monologu, rozumie ich funkcje w utworze;
18) wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy
wiedzy o kulturze;
19) wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
20) wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
- 1. 6) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych.
- 4. 1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;
2) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika, cudzysłowu, dwukropka, średnika, nawiasu.
III. 1. 3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując
odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie
rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji.
III. 2. 1) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog (…)
9) wykorzystuje wiedzę o języku w tworzonych wypowiedziach.
- 1) doskonali ciche i głośne czytanie;
2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji.