autor: Uniwersytet Dzieci
przedmiot/obszar: Dobrostan
poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
klasy: 5-7
Cele:
- wiem, dlaczego warto myśleć pozytywnie,
- poznaję ćwiczenia, które pomogą mi myśleć pozytywnie
- umiem przywołać pozytywne emocje poprzez ruch i myślenie.
Przebieg
Dziś dowiesz się jak zadbać o swój nastrój na co dzień, co w tym pomaga i jaka jest rola myślenia pozytywnego.
1. Obejrzyj film, w którym psycholog podpowie Ci, dlaczego warto myśleć pozytywnie i jak to robić:
Jakie najważniejsze wnioski wyciągasz dla siebie z filmu? Co najbardziej Cię zainteresowało i jak na co dzień dbasz o swój nastrój?
2. Po filmie zrób 3 krótkie ćwiczenia, które pomogą Ci wspierać samego siebie i poprawiać swój nastrój. Może Ci się przydać teraz kartka i długopis.
Zadanie 1. Stwórz własną listę rzeczy, które najbardziej lubisz robić i budzą u Ciebie pozytywne emocje. (np. muzyka, jedzenie, zapach, miłe chwile). Możesz ozdobić ją rysunkami. Zachowaj tę listę i wracaj do niej jak najczęściej.
Zadanie 2. Włącz swoją ulubioną muzykę i zatańcz do niej w taki sposób, na jaki masz ochotę. Mogą to być podskoki, machanie rękami, klaskanie lub znany Ci układ taneczny.
Rób takie przerywniki np. podczas nauki, kiedy czujesz znużenie i zmęczenie.
Zadanie 3. Pomyśl o tym, za co czujesz wdzięczność i komu chcesz za coś podziękować. Zapisz to na kartce. Warto często zapisywać takie powody do wdzięczności.
W wolnym czasie możesz wyciągnąć wnioski z tych ćwiczeń i wypełnić kartę pracy – link znajdziesz poniżej:
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/karta_pracy_pozytywne_myslenie-1.pdf” title=”karta_pracy_pozytywne_myslenie”]
karta_pracy_pozytywne_myslenie
Dla nauczyciela – podstawa programowa:
„Szkoła podstawowa IV-VIII. Wstęp:
Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób. (…)
Elementy etyki ogólnej.
Uczeń:
– rozpoznaje i nazywa wybrane emocje oraz uczucia: radość, smutek, strach, wstręt, zdziwienie, gniew, akceptacja, duma, miłość, nienawiść, przyjemność, przykrość, poczucie szczęścia, poczucie wstydu, poczucie winy, zazdrość;
– posługuje się nazwami emocji i uczuć do opisywania przeżyć własnych oraz przeżyć innych osób w kontekście różnych doświadczeń moralnych (…)
– podaje przykłady działań, które są wyrazem troski o własne zdrowie i życie. (…)”.
Materiał pochodzi ze scenariusza “Jak dbać o dobry nastrój?”- kliknij!