autor: Uniwersytet Dzieci
przedmiot/obszar: STEAM
poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
klasy: 2-3
Cele:
- Wiem, co to jest szacowanie,
- Obliczam ile sekund ma rok,
- Poznaję metodę szybkiego oszacowania dużej liczby małych rzeczy.
Przebieg:
- Poszukaj w swojej kuchni opakowania kaszy lub ryżu. Zastanów się ile ziarenek może się znajdować w takim opakowaniu. Potem popatrz w lustrze na swoją głowę – ile włosów może się na niej znajdować? Myślisz, że da się to szybko obliczyć?
- Jak policzyć igły na drzewie? Dowiesz się tego, oglądając film, w którym specjalista opowie Ci o szacowaniu:
Czy wiesz już, czym jest szacowanie? Wyjaśnij to własnymi słowami.
- Po filmie wykonaj zadanie.
Razem z rodzicami lub z rodzeństwem spróbuj odgadnąć ile sekund ma 1 rok. Zapiszcie swoją liczbę. Następnie zacznijcie obliczenia od początku – przypomnij sobie: ile sekund jest w minucie, ile jest minut w godzinie. Następnie obliczcie: ile godzina ma sekund? Ile sekund ma jedna doba i w końcu: ile sekund ma 1 rok?
- Możesz także wykonać takie zadanie:
Zaproś do ćwiczenia rodziców lub rodzeństwo. Postaraj się wymyślić metodę szybkiego oszacowania liczby kropek. Weź długopis i kartę pracy, którą znajdziesz w załączniku:
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/Karta_pracy_kropki-1.pdf” title=”Karta_pracy_kropki”]
Następnie poszukaj sposobu na obliczenie w przybliżeniu, ile kropek jest na kartce. Nie licz ich po kolei, bo czasu jest mało. Wejdź w rolę detektywa, który szuka najbardziej skutecznej metody szacowania. Daj sobie na to 2 minuty.
Jeśli będziesz mieć problem ze znalezieniem takiej metody, razem z osobami, które Ci pomagają możecie zrobić to:
- Zróbcie ze wszystkich punktów kwadrat lub prostokąt. Postarajcie się spojrzeć, jaki jest jego bok, czyli z ilu kropek składa się jeden bok. Następnie przemnóżcie jeden bok przez drugi. Wynikiem będzie przybliżona ilość kropek w całym kwadracie/prostokącie.
- Podzielcie punkty (w myślach) na grupy, popatrzcie, ile jest grup na całej kartce i ile punktów liczy jedna grupa.
Powodzenia!
Dla nauczyciela – podstawa programowa:
“Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:
(…) sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego (…)
Cele kształcenia- wymagania ogólne
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia; (…)
- umiejętność rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych, samodzielne korzystanie z nich w różnych sytuacjach życiowych, wstępnej ma tematyzacji wraz z opisem tych czynności: słowami, obrazem, symbolem; (…)
Edukacja matematyczna
Uczeń:
- wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostkami czasu: doba, godzina, minuta, sekunda (…)
- dzieli na dwie i cztery równe części, np. kartkę papieru, czekoladę; używa pojęć: połowa, dwa i pół, cztery równe części, czwarta część lub ćwierć (…)
- liczy (w przód i wstecz) od podanej liczby po 1, po 2, po 10 itp.;odczytuje i zapisuje, za pomocą cyfr, liczby od zera do tysiąca oraz wybrane liczby do miliona (np. 1 500, 10 000, 800 000) (…)”
Materiał pochodzi ze scenariusza “Ile kropel wody jest w Morzu Bałtyckim?”- kliknij!