Szkoła podstawowa
Edukacja wczesnoszkolna
klasa 1
Autor: Katarzyna Zientek
Temat : Idą Święta!
Co powinieneś wiedzieć po tej lekcji?
- Poznasz tradycje związane ze Świętami Wielkiej Nocy
- Wykonasz kartę pracy o zwyczajach wielkanocnych znanych Tobie i być może kultywowanych w Twojej rodzinie.
- Poznasz piosenkę o świętach wielkanocnych
- Napiszesz życzenia świąteczne
- Wykonasz doświadczenie z jajkiem
- Wykonasz ozdobę świąteczną
- Rozwiniesz swoją sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała
- Obejrzyj prezentację o świętach wielkanocnych przygotowaną przez uczniów klas 2 z
innej szkoły: https://www.youtube.com/watch?v=feWmihyw5eM
2. Czy znane są Ci tradycje świąteczne pokazane w tym filmie?
Wykonaj kartę pracy ZWYCZAJE WIELKANOCNE MOJEJ RODZINY. Możesz na niej przedstawić wszystkie tradycje związane z tymi pięknymi świętami (potrawy, zwyczaje, przygotowywane ozdoby). Oczywiście możesz pisać, rysować, wyklejać na swojej karcie – Ty decydujesz, jak chcesz to zaprezentować.
3. Posłuchaj piosenki o świętach wielkanocnych. Może nauczysz się słów piosenki i spróbujesz zaśpiewać? Może zaśpiewasz ją bliskim w czasie?
Poniżej umieszczam tekst. Możesz też nauczyć się piosenki wielokrotnie jej słuchając
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=No6K_yt4dCI
Tekst piosenki dla chcących pośpiewać :
PIOSENKA WIELKANOCNA
Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza,
a w naszych sercach radość trwa.
Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek lśni lukrem, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina, mamy święta już dziś.
4. Życzenia świąteczne
Święta Wielkanocne to niezwykle radosne i rodzinne obchody zmartwychwstania Chrystusa i wiary w ponowne jego przyjście. Jest to również okres symbolizujący nowe życie i nowe nadzieje, dlatego też z tym większą ochotą składamy sobie wówczas życzenia wielkanocne. Jakie życzenia chciałabyś/ chciałbyś złożyć bliskim?
Spróbuj zapisać w zeszycie, czego chciałabyś/chciałbyś życzyć swoim bliskim. Możesz wykonać zadanie na ładnej kartce, którą sam wykonasz. Spotkania towarzyskie, także w czasie świąt, niestety będą niemożliwe ze względu na złego wirusa. Myślę, że Twoja kartka i życzenia sprawiłaby Twoim Dziadkom wiele radości. Może zadzwonisz do babci i dziadka lub prześlesz życzenia ulubionej cioci za pomocą SMS-a i dołączysz zdjęcie swojej świątecznej kartki? Do dzieła!
5. Doświadczenie z jajkiem
Czy upadło wam kiedyś surowe jajko, takie w skorupce? I co? Oczywiście pękło. Ale wiecie, że jajko może być gumowe i skaczące? Zaraz zrobimy eksperyment, który zamieni jajko surowe w jajko gumowe. Potrzebne do tego będą : 1 jajko, 1 słoik z przykrywką i ocet.
Poproście mamę o 1 jajko, włóżcie je ostrożnie do słoika. Następnie zalejcie octem tak, żeby całe jajko było zamoczone w occie. Teraz zakręćcie słoik ostrożnie – chodzi tylko o to, żeby zablokować wydostający się zapach octu. No a teraz trzeba jajko zostawić na co najmniej 12 godzin. Dlatego doświadczenie to najlepiej zrobić wieczorem, bo do rana jajko zmieni się w gumowe. Po wyjęciu jajka ze słoika należy je umyć pod wodą ściągając resztki skorupki (im dłużej jajko będzie w occie, tym ta warstwa po skorupce będzie łatwiejsza do usunięcia).
Czy wiecie dlaczego tak się dzieje?
Wyjaśnienie tego procesu oraz dokładną prezentację tego doświadczenia można znaleźć w krótkiej prezentacji – link poniżej.
Prezentację proponuję jednak puścić dzieciom po wykonaniu doświadczenia i po ich próbie wyjaśnienia, dlaczego jajko zrobiło się gumowe.
6. Wykonanie ozdoby świątecznej (to zadanie najlepiej wykonać krótko przed Wielkanocą)
Starym zwyczajem świątecznym jest zdobienie jajek. Technik zdobienia pisanek jest wiele. W zależności od metody dekoracji wielkanocne jajka dzielimy na: kraszanki, malowanki, naklejanki, drapanki, rysowanki. Zdobione jajko jest najważniejszym symbolem Wielkanocy.
Poproś kogoś dorosłego o ugotowanie jajek. Możesz jajka ozdobić oczywiście wg własnego pomysłu i sposobu – takie są najlepsze, bo są wyjątkowe i niepowtarzalne. Jednak jeśli brakuje Ci pomysłu możesz skorzystać z pomysłów, których pełno w Internecie. Miłej zabawy.
Przykładowe filmiki z ozdabianiem jajek:
https://www.youtube.com/watch?v=27YCnJDHUkk
https://www.youtube.com/watch?v=vxPjUspVQFg
https://www.youtube.com/watch?v=hXK7hFYBme0
Zadanie dodatkowe dla chętnych:
Oprócz jajek możesz wykonać inne ozdoby wielkanocne, np. zająca lub żółtego kurczaka z rolki po papierze toaletowym.
(przykładowy filmik https://www.youtube.com/watch?v=vkmbDV4a1Ds )
7. W czasie przygotowań do świąt nie możemy zapominać o porządku. Może w ramach dobrych uczynków przedświątecznych posprzątasz pięknie swój pokój, czym na pewno zrobisz wspaniałą niespodziankę rodzicom. Później możesz wspólnie z nimi pozwolić sobie na chwilę relaksu lub wspólnie poćwiczyć. A może poćwiczysz z rodzeństwem lub ze swoim kochanym zwierzakiem? Podobno koty i psy są świetnymi sportowcami. Nie wiem jak to jest z rybkami akwariowymi, ale może i one się włączą? J
Link do ćwiczeń kształtujących właściwą postawę ciała https://www.youtube.com/watch?v=4COmxaiszd0
Informacje dla nauczyciela:
Podstawa programowa – realizowane treści:
- Edukacja polonistyczna
Uczeń:
- słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
- wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
- słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
4.1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
4.3) pisze notatkę, życzenie, (…);
6.2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
6.3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
III. Edukacja społeczna:
Uczeń:
1.9)szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.
- Edukacja przyrodnicza
Uczeń:
1.6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego.
- Edukacja plastyczna:
Uczeń:
2.1)rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2.2)maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
2.3)wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
2.6)wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej.
VII. Edukacja informatyczna
Uczeń:
3.1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
3.3) korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych.
Przygotowane na licencji CC-BY-NC-ND