You are currently viewing Idą Święta!

Idą Święta!

Szkoła podstawowa
Edukacja wczesnoszkolna
klasa 1
Autor: Katarzyna Zientek


Temat : Idą Święta!

Co powinieneś wiedzieć po tej lekcji?

  • Poznasz tradycje związane ze Świętami Wielkiej Nocy
  • Wykonasz kartę pracy o zwyczajach wielkanocnych znanych Tobie i być może kultywowanych w Twojej rodzinie.
  • Poznasz piosenkę o świętach wielkanocnych
  • Napiszesz życzenia świąteczne
  • Wykonasz doświadczenie z jajkiem
  • Wykonasz ozdobę świąteczną
  • Rozwiniesz swoją sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała

 

  1. Obejrzyj prezentację o świętach wielkanocnych przygotowaną przez uczniów klas 2 z

innej szkoły: https://www.youtube.com/watch?v=feWmihyw5eM

2. Czy znane są Ci tradycje świąteczne pokazane w tym filmie?

Wykonaj kartę pracy ZWYCZAJE WIELKANOCNE MOJEJ RODZINY. Możesz na niej przedstawić wszystkie tradycje związane z tymi pięknymi świętami (potrawy, zwyczaje, przygotowywane ozdoby). Oczywiście możesz pisać, rysować, wyklejać na swojej karcie – Ty decydujesz, jak chcesz to zaprezentować.

3. Posłuchaj piosenki o świętach wielkanocnych. Może nauczysz się słów piosenki i spróbujesz zaśpiewać? Może zaśpiewasz ją bliskim w czasie?

Poniżej umieszczam tekst. Możesz też nauczyć się piosenki wielokrotnie jej słuchając

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=No6K_yt4dCI

Tekst piosenki dla chcących pośpiewać :

PIOSENKA WIELKANOCNA

 Są takie święta raz do roku,

co budzą życie, budzą czas.

 Wszystko rozkwita w słońca blasku

 i wielka miłość rośnie w nas.

Miłość do ludzi, do przyrody

w zielone każdy z wiosną gra.

 Już zima poszła spać za morza,

 a w naszych sercach radość trwa.

 

 Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,

 pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.

 Białe z cukru baranki jak zaczarowane,

małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.

W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne

I mazurek lśni lukrem, spójrzcie tam pierwszy liść.

 Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,

przyjdzie cała rodzina, mamy święta już dziś.

4. Życzenia świąteczne

Święta Wielkanocne to niezwykle radosne i rodzinne obchody zmartwychwstania Chrystusa i wiary w ponowne jego przyjście. Jest to również okres symbolizujący nowe życie i nowe nadzieje, dlatego też z tym większą ochotą składamy sobie wówczas życzenia wielkanocne. Jakie życzenia chciałabyś/ chciałbyś złożyć bliskim?

Spróbuj zapisać w zeszycie, czego chciałabyś/chciałbyś życzyć swoim bliskim. Możesz wykonać zadanie na ładnej kartce, którą sam wykonasz.  Spotkania towarzyskie, także w czasie świąt, niestety będą niemożliwe ze względu na złego wirusa. Myślę, że Twoja kartka i życzenia sprawiłaby Twoim Dziadkom wiele radości. Może zadzwonisz do babci i dziadka lub prześlesz życzenia ulubionej cioci za pomocą SMS-a i dołączysz zdjęcie swojej świątecznej kartki? Do dzieła!

 

5. Doświadczenie z jajkiem

Czy upadło wam kiedyś surowe jajko, takie w skorupce? I co? Oczywiście pękło. Ale wiecie, że jajko może być gumowe i skaczące? Zaraz zrobimy eksperyment, który zamieni jajko surowe w jajko gumowe. Potrzebne do tego będą : 1 jajko, 1 słoik z przykrywką i ocet.

Poproście mamę o 1 jajko, włóżcie je ostrożnie do słoika. Następnie zalejcie octem tak, żeby całe jajko było zamoczone w occie. Teraz zakręćcie słoik ostrożnie – chodzi tylko o to, żeby zablokować wydostający się zapach octu. No a teraz trzeba jajko zostawić na co najmniej 12 godzin. Dlatego doświadczenie to najlepiej zrobić wieczorem, bo do rana jajko zmieni się w gumowe. Po wyjęciu jajka ze słoika należy je umyć pod wodą ściągając resztki skorupki (im dłużej jajko będzie w occie, tym ta warstwa po skorupce będzie łatwiejsza do usunięcia).

Czy wiecie dlaczego tak się dzieje?

Wyjaśnienie  tego  procesu oraz dokładną prezentację tego doświadczenia można znaleźć w krótkiej prezentacji – link poniżej.

Prezentację proponuję jednak puścić dzieciom po wykonaniu doświadczenia i po ich próbie wyjaśnienia, dlaczego jajko zrobiło się gumowe.

 

6. Wykonanie ozdoby świątecznej (to zadanie najlepiej wykonać krótko przed Wielkanocą)

Starym zwyczajem świątecznym jest zdobienie jajek. Technik zdobienia pisanek jest wiele. W zależności od metody dekoracji wielkanocne jajka dzielimy na: kraszanki, malowanki, naklejanki, drapanki, rysowanki. Zdobione jajko jest najważniejszym symbolem Wielkanocy.

Poproś kogoś dorosłego o ugotowanie jajek. Możesz jajka ozdobić oczywiście wg własnego pomysłu i sposobu – takie są najlepsze, bo są wyjątkowe i niepowtarzalne. Jednak jeśli brakuje Ci pomysłu możesz skorzystać z pomysłów, których pełno                w Internecie. Miłej zabawy.

Przykładowe filmiki z ozdabianiem jajek:

https://www.youtube.com/watch?v=27YCnJDHUkk

https://www.youtube.com/watch?v=vxPjUspVQFg

https://www.youtube.com/watch?v=hXK7hFYBme0

Zadanie dodatkowe dla chętnych:

Oprócz jajek możesz wykonać inne ozdoby wielkanocne, np. zająca lub żółtego kurczaka z rolki po papierze toaletowym.

(przykładowy filmik https://www.youtube.com/watch?v=vkmbDV4a1Ds  )

7. W czasie przygotowań do świąt nie możemy zapominać o porządku. Może w ramach dobrych uczynków przedświątecznych posprzątasz pięknie swój pokój, czym na pewno zrobisz wspaniałą niespodziankę rodzicom. Później możesz wspólnie z nimi pozwolić sobie na chwilę relaksu lub wspólnie poćwiczyć. A może poćwiczysz z rodzeństwem lub ze swoim kochanym zwierzakiem? Podobno koty i psy są świetnymi sportowcami. Nie wiem jak to jest z rybkami akwariowymi, ale może i one się włączą? J

Link do ćwiczeń kształtujących właściwą postawę ciała https://www.youtube.com/watch?v=4COmxaiszd0

 

Informacje dla nauczyciela:

Podstawa programowa – realizowane treści:

  1. Edukacja polonistyczna

Uczeń:

  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
  • wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
  • słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;

4.1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;

4.3) pisze notatkę, życzenie, (…);

6.2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;

6.3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.

III. Edukacja społeczna:

Uczeń:

1.9)szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach.

  1. Edukacja przyrodnicza

Uczeń:

1.6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego.

  1. Edukacja plastyczna:

Uczeń:

2.1)rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;

2.2)maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;

2.3)wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;

2.6)wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej.

VII. Edukacja informatyczna

Uczeń:

3.1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;

3.3) korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych.

 

 

 

 

 

 

Przygotowane na licencji CC-BY-NC-ND