You are currently viewing Drzewo marzeń

Drzewo marzeń

Szkoła podstawowa
klasy 4-8
godzina wychowawcza
autor: Katarzyna Góralczyk


Lekcja ta ma na celu budowanie:

– swojej wiary w siebie,
– otwartości na potrzeby swoje i innych, 
– mówienia o tym, co dla nas ważne.

Każdy z nas czegoś pragnie i o czymś marzy. Nieraz robimy to skromnie i niepewnie, ponieważ boimy się, że pragnienia się nie spełnią. Czasem marzymy głośno i otwarcie, wierząc, że dostaniemy od życia to, czego chcemy. Jednakże jedynym sposobem realizacji swoich marzeń jest DZIAŁANIE, dlatego też chcę Cię zachęcić do stworzenia własnego drzewa marzeń. Każdy członek twojej rodziny może stworzyć takie drzewo, ale też możecie stworzyć jedno wielkie wspólne drzewo marzeń i zawiesić je w ramce w salonie, aby przypominało wam o tym, czego pragniecie i o tym, że należy robić nawet najmniejsze kroki w kierunku tych marzeń, bo nic samo do nas nie przyjdzie. Poza tym dobrze jest też być świadomym tego, czego sami pragniemy i czego pragną nasi najbliżsi, a później wspaniale będzie celebrować spełnione marzenia.

Oto, co będzie Ci potrzebne do stworzenia takiego drzewa:
– biała karta
– narysowane lub wydrukowane liście drzewa
– narysowane lub wydrukowane kwiaty
– mazaki
– klej

 

KROK 1

Uświadom sobie, że marzenia same się nie spełnią i aby je osiągnąć, należy wykonać pierwszy ruch – otwarcie i dumnie spisać swoje marzenia.

KROK 2

Wydrukuj lub narysuj swoje drzewo marzeń (na razie suchy pień i puste gałęzie) oraz liście. Gotowe drzewo i liście do druku możesz pobrać poniżej.

[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/drzewo_marzeń.pdf”]

Lub wydrukuj klikając TUTAJ.

W pliku powyżej dodałam kilka różnych liści i mimo tego, że każde z nich rośnie na drzewie, to jednak są one zupełnie różne od siebie. Zobacz, że tak samo jest z marzeniami. Każdy z nas ma jakieś, jednak marzymy o różnych rzeczach. Nasze marzenia mają różne kształty i rozmiary, inne barwy emocjonalne i inne podłoża takie jak praca/ szkoła, rodzina, rozwój osobisty, zachcianki itp.
Tworząc swoje Drzewo Marzeń możemy zatem podzielić nasze marzenia na różne „liście”, np:
a) marzenia małe, duże i wielkie
(3 różne liście, każdy liść typ liścia odpowiada innej wielkości marzenia)
b) marzenia związane z rodziną, pracą/szkołą (rozwój osobisty), odpoczynkiem (relaks)
(3 typy liści, każdy z nich odnosi się do innej strefy marzeń)
c) marzenia poszczególnego członka rodziny:  mamy, taty, dziecka
(3 typy liści, każdy z nich odnosi się do osoby, do której należy marzenie)
Takich podziałów może być o wiele więcej, wszystko zależy ot tego, jak na to spojrzysz.

KROK 3

Zawieś swoje drzewo w widocznym miejscu. Taki obraz możesz umieścić w ramce. Dla lepszego dostępu możesz zdjąć szybę z ramki, tak aby łatwo było można w każdym momencie coś dopisać lub dokleić. Pamiętaj, jeden liść to jedno marzenie, czekające do realizacji. Wypisz wszystkie marzenia (swoje, rodziny…) i naklej je na drzewo. Będzie to wyglądało mniej więcej jak na zdjęciu poniżej.

KROK 4

Marzenia, które udało Ci się zrealizować, należy celebrować. Zacznij od zrobienia i przyklejenia kwiatka na danym liściu ze spełnionym marzeniem. To będzie znak dla Ciebie, że działasz, rozwijasz się i spełniasz swoje marzenia. Później z rodziną zastanówcie się, jak możecie wspólnie świętować ten sukces.
Gdy już pewne marzenia udało się zrealizować, wówczas drzewo marzeń może wyglądać następująco.

Mam nadzieję, że podoba Ci się pomysł na stworzenie takiego drzewa. Mając wyznaczone cele i marzenia łatwiej jest nam je spełniać, uczymy się wówczas do nich dążyć i je realizować. Ważne jest, aby nie poddawać się mimo przeciwności losu, ponieważ pracując wspólnie jako zespół (czy to jako rodzina, czy jako klasa), uczymy się dbania o nasze potrzeby, empatii, współpracy, a później radości ze wspólnego świętowania zwycięstwa.

Informacja dla nauczyciela:

Powyższe zajęcia kształtują kreatywność uczniów, motywują ich do działania oraz uświadamiają uczniom, jakie mają oni cele w życiu. Uczeń pozna samego siebie, swoje wartości. Poza tym lekcja wesprze go w samokształceniu i w umiejętności organizowania swojego wolnego czasu. My, jako nauczyciele, wspomagamy wychowanków w poznawaniu wartości i zrozumienia ich znaczenia w naszym życiu, pomagamy im dokonać samooceny oraz zaakceptować siebie wraz z wadami i zaletami. Uczeń dzięki tej lekcji zbuduje pozytywny obraz samego siebie i
zrozumie motywację swoich działań.

Przygotowane na licencji CC-BY-NC