Szkoła ponadgimnazjalna
Biologia
klasa 1
Autor: Marek Grzywna
Temat : Doświadczenia i obserwacje biologiczne
Co powinieneś wiedzieć po tej lekcji:
1. Czym różni się doświadczenie biologiczne od obserwacji?
2. Odróżnisz próbę badawczą od próby kontrolnej.
3. Poprawnie zastosujesz czasowniki operacyjne.
Zapoznaj się z prezentacją.
Doświadczenia i obserwacje biologiczne
Zobacz poniższą videolekcję . Pracuj z pomocą podręcznika i staraj się robić notatki w swoim zeszycie, pauzując film w razie potrzeby.
Pamiętaj, że videolekcję możesz możesz obejrzeć kilka razy dla utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału.
Polecam, abyś opowiedział rodzicom lub kolegom o tym, czego się dowiedziałeś – to najlepsza forma utrwalenia wiadomości.
Czasownik operacyjne:
Rozróżnienie próby badawczej od próby kontrolnej
Jak zaplanować próbę kontrolną
Informacja dla nauczyciela: Warto przerobić zadania maturalne z poprzednich lat z zakresu obserwacji i doświadczeń.
Ta lekcja pozwala zrealizować poniższe punty podstawy programowej:
III.Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
- określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
- określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
- w oparciu o proste analizy statystyczne opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań;
- ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
- przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.