autor: Uniwersytet Dzieci
przedmiot/obszar: edukacja przyrodnicza
poziom edukacyjny: szkoła podstawowa
klasy: 2-3
Cele:
- dowiem się, czym jest siła grawitacji i siła ciężkości,
- dowiem się, czym są siły oporu,
- sprawdzę, od czego zależy szybkość spadania przedmiotów.
Potrzebne materiały:
- kartka i długopis
- gumka do mazania
- korek do wina
- spinacz do papieru
- agrafka
- kartki papieru
- płaskie metalowe blaszki lub plastikowe pokrywki od pojemników
- zakrętki od butelek
- kawałek drewna
- metalowy lub szklany przedmiot
- miska z wodą
- jajka
- sól
- łyżeczka
Przebieg:
- Jesienny spacer
Przypomnij sobie, jak jesienią spadają z drzew liście i kasztany. Weź kartkę i narysuj ich tor spadania.
- Film – co to jest grawitacja?
Obejrzyj film
Po obejrzeniu filmu, zastanów się nad pytaniami:
Czym są masa i siła?
Co to znaczy, że jakieś ciało „waży”?
Czy ciała na Księżycu ważą tyle, co na Ziemi?
- Doświadczenia
Skorzystaj z wydrukowanej karty pracy. Wykonuj po kolei opisane w niej doświadczenia. Jeśli nie masz w domu któregoś materiału, potrzebnego do ich wykonania, zastąp go czymś o podobnej wielkości i masie. Skorzystaj również z pliku “Wyjaśnienie eksperymentów”, aby dowiedzieć się, jak w fizyce tłumaczy się doświadczenia, które przeprowadzisz.
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/Karta_pracy_doswiadczenia.pdf”]
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/03/wyjasnienie_eksperymentow.docx.pdf”]
wyjasnienie_eksperymentow.docx
Dla nauczyciela – podstawa programowa
„Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
Treści nauczania- wymagania szczegółowe(…)
- Edukacja przyrodnicza.
- Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń: (…)
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego; (…)”
Zgodnie z podstawą programową zatwierdzoną w 2017 r.
Materiały pochodzą ze scenariusza “Dlaczego jabłko spada?” – https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-jablko-spada