Dlaczego jabłko spada?

Dlaczego jabłko spada?

autor: Uniwersytet Dzieci

przedmiot/obszar: edukacja przyrodnicza

poziom edukacyjny: szkoła podstawowa

klasy: 2-3

Cele:

  • dowiem się, czym jest siła grawitacji i siła ciężkości,
  • dowiem się, czym są siły oporu,
  • sprawdzę, od czego zależy szybkość spadania przedmiotów.

 

Potrzebne materiały:

  • kartka i długopis
  • gumka do mazania
  • korek do wina ­
  • spinacz do papieru ­
  • agrafka ­
  • kartki papieru ­
  • płaskie metalowe blaszki lub plastikowe pokrywki od pojemników ­
  • zakrętki od butelek ­
  • kawałek drewna ­
  • metalowy lub szklany przedmiot ­
  • miska z wodą ­
  • jajka ­
  • sól ­
  • łyżeczka

 

 

Przebieg:

 

  1.  Jesienny spacer

 

Przypomnij sobie, jak jesienią spadają z drzew liście i kasztany. Weź kartkę i narysuj ich tor spadania.

 

  1. Film – co to jest grawitacja?

 

Obejrzyj film

Po obejrzeniu filmu, zastanów się nad pytaniami:

Czym są masa i siła?

Co to znaczy, że jakieś ciało „waży”?

Czy ciała na Księżycu ważą tyle, co na Ziemi?

 

  1. Doświadczenia

 

Skorzystaj z wydrukowanej karty pracy. Wykonuj po kolei opisane w niej doświadczenia. Jeśli nie masz w domu któregoś materiału, potrzebnego do ich wykonania, zastąp go czymś o podobnej wielkości i masie. Skorzystaj również z pliku “Wyjaśnienie eksperymentów”, aby dowiedzieć się, jak w fizyce tłumaczy się doświadczenia, które przeprowadzisz.

Karta_pracy_doswiadczenia

Karta_pracy_doswiadczenia

wyjasnienie_eksperymentow.docx

wyjasnienie_eksperymentow.docx

 

 

Dla nauczyciela – podstawa programowa

 

“Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;

7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;

 

Treści nauczania- wymagania szczegółowe(…)

  1. Edukacja przyrodnicza.
  2. Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń: (…)

6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo-skutkowego i czasowego; (…)”

 

 

Zgodnie  z podstawą programową zatwierdzoną w 2017 r.

 

Materiały pochodzą ze scenariusza “Dlaczego jabłko spada?” – https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-jablko-spada