Autor: Uniwersytet Dzieci
edukacja wczesnoszkolna/ kreatywność
szkoła podstawowa
klasy: 2-3
Cele:
- wiem, czym jest Kamishibai i skąd pochodzi,
- tworzę własne opowiadanie i przedstawiam je w formie Kamishibai,
- rozwijam swoją wyobraźnię i kreatywne myślenie.
Przebieg
- Zobacz film z udziałem Pani Anais Fluer, artystki zajmującej się zawodowo teatrem, w tym teatrem Kamishibai.
Sprawdź co zapamiętałeś z filmu:
Skąd pochodzi Kamishibai?
Co oznacza to słowo?
Jak nazywa się „pudełko” do Kamishibai i co oznacza w tłumaczeniu na polski?
2. Wykonaj własne butai. Stwórz własne opowiadanie wraz z ilustracjami, a następnie zorganizuj przedstawienie teatralne dla swojej rodziny.
Informacje o tym, jak przygotować butai znajdziesz w instrukcji: Jak przygotować butai
Instrukcja_jak_przygotować_butai
Dla nauczyciela – podstawa programowa
“Edukacja polonistyczna.
- Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie; (…)
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby; (…)
- Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu; (…)
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów; (…)
5) układa w formie ustnej opowiadanie oraz składa ustne sprawozdanie z wykonanej pracy; (…)
- Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:(…)
5) eksperymentuje, przekształca tekst, układa opowiadania twórcze, np. dalsze losy bohatera, komponuje początek i zakończenie tekstu na podstawie ilustracji lub przeczytanego fragmentu utworu;(…)
- Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
2) układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 poprawnych wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury;
- Edukacja plastyczna. (…)
- Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
8) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych; (…)”
Materiały są częścią scenariusza lekcji pt. “Czy teatr można zmieścić w pudełku?” https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czy-teatr-mozna-zmiescic-w-pudelku