szkoła podstawowa
język polski
klasa 5-6
autor: Marcin Michalik
Temat: Powtarzam śpiewająco wiedzę o czasowniku.
Po tej lekcji:
- Poznasz różne formy czasownika.
- Wiesz, że części mowy to takie cegiełki budujące zdanie. Jedną z najważniejszych jest czasownik. Jak zapewne wiesz, nazywa on czynności i stany. Pamiętasz, jak pytamy o czasownik?
- Proponuję ci wysłuchanie piosenki Eweliny Lisowskiej ,,Nieodporny rozum” posłuchaj – kliknij
W 2012 roku utwór był wielkim przebojem i grały go wszystkie rozgłośnie radiowe. Wysłuchaj jeszcze raz piosenkę i postaraj się wypisać jak najwięcej czasowników. Potem przeczytaj je głośno i powiedz, o czym opowiadają, o czym informują.
[pdf-embedder url=”https://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/Czasownik-.pdf” title=”Czasownik”]
http://lekcjewsieci.pl/wp-content/uploads/2020/04/Czasownik-.pdf” title=”Czasownik”
Sprawdź, czy dobrze odpowiedziałeś. Zeskanuj qr kod
3. Posłuchaj krótkiego wykładu na temat czasownika.
4. Określ formę podkreślonych w tekście czasowników. Zrób notatkę w formie tabeli.
osoba | liczba | rodzaj | czas | tryb |
5. Na podsumowanie proponuję ćwiczenie. Wyszukaj czasowniki i dopasuj do zdań (autor: oskaruwppl).
Wskaż czasowniki. Bądź szybki i precyzyjny (autor ćwiczenia: Edytawojnilowicz).
Wykorzystano materiały ze strony You tube.pl (piosenka z kanału E. Lisowskiej, wykład o czasowniku – kanał Zaliczone na 5!) i Wordwall.net
Cele wynikające z Podstawy Programowej:
Rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy(I.3.3.)
Rozpoznaje w tekście formy liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi. (I.3.4.).