Szkoła podstawowa
Biologia
klasa 8
Autor: Budowa układu wydalniczego, jego funkcjonowanie i higiena.
Cele:
- będziesz potrafi wskazywać drogi i sposoby usuwania produktów przemiany materii z organizmu;
- będziesz umiał wskazać narządy wydalnicze i wykazać związek między ich budową narządów a pełnioną przez nie funkcją;
- zrozumiesz jak powstaje mocz i jakie są przyczyny różnic w składzie moczu pierwotnego i ostatecznego
- będziesz wiedział jak należy dbać o higienę układu wydalniczego
W prezentacji jednokrotnie wykorzystano grafikę z e-podręczników, oraz dwa zadania.
Podstawa programowa:
uczeń:
-
-
- przedstawia istotę procesu wydalania i podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik, dwutlenek węgla) oraz wymienia narządy biorące udział w ich wydalaniu;
- rozpoznaje elementy układu moczowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje;
- podaje przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki;
- uzasadnia konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych moczu.
-
- Układ moczowy i wydalanie. Uczeń:
- przedstawia istotę procesu wydalania i podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik, dwutlenek węgla) oraz wymienia narządy biorące udział w ich wydalaniu;
- rozpoznaje elementy układu moczowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje;
- podaje przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki;
- uzasadnia konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych moczu.