Szkoła Podstawowa
Biologia
Klasa siódma
Autor: Sylwia Tambelli
Temat: Budowa układu oddechowego człowieka
Cele:
Będę umiał:
- rozpoznać elementy budowy układu oddechowego człowieka
- przedstawić ich funkcje oraz określić związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją
Obejrzyj prezentację:
Sprawdź ile zapamiętałeś.
https://forms.office.com/Pages/DesignPage.aspx?fragment=FormId%3D6zGqNOOHU0GupDlPdP2LmCtdfgfkFc5MlMMeVtgRxnJUQUxIUFk4NlRIQ0lZWVpEU0swQ1hRWkZaUy4u%26Token%3D02e65b710c824d0998e8c6e0316687ba
III.7 Układ oddechowy. Uczeń:
- rozpoznaje elementy budowy układu oddechowego (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje oraz określa związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją;
- przedstawia mechanizm wentylacji płuc (wdech i wydech);
- planuje i przeprowadza obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany częstości oddechu;
- analizuje przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach; planuje i przeprowadza doświadczenie wykrywające obecność dwutlenku węgla oraz pary wodnej w powietrzu wydychanym;
- analizuje wpływ palenia tytoniu (bierne i czynne), zanieczyszczeń pyłowych powietrza na stan i funkcjonowanie układu oddechowego;
- podaje przykłady chorób układu oddechowego (angina, gruźlica, rak płuca) oraz zasady ich profilaktyki.