Szkoła Podstawowa
Biologia
Klasa siódma
Autor: Sylwia Tambelli
Temat: Budowa i funkcje układu odpornościowego.
Cele:
-Zrozumiem jak funkcjonuje układ odpornościowy człowieka
-Zauważę różnice pomiędzy odpornością swoistą i nieswoistą i będę umiał podać przykłady na ich funkcjonowanie
-wiedząc w jaki sposób drobnoustroje chorobotwórcze dostają się do organizmu będę
przestrzegał zaleceń dotyczących zachowania higieny
Obejrzyj prezentację https://sway.office.com/PMjUSqA4ABq1vAyV?ref=Link
i postaraj się odpowiedzieć na zadane w niej pytania i poruszone zagadnienia.
Dla nauczyciela. Podstawa programowa:
III.6
Układ odpornościowy. Uczeń:
- wskazuje lokalizację (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) wybranych narządów układu odpornościowego: śledziony, grasicy i węzłów chłonnych oraz określa ich funkcje;
- rozróżnia odporność wrodzoną i nabytą oraz opisuje sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna);
- porównuje istotę działania szczepionek i surowicy; podaje wskazania do ich zastosowania oraz uzasadnia konieczność stosowania obowiązkowych szczepień;
- określa, w jakiej sytuacji dochodzi do konfliktu serologicznego, i przewiduje jego skutki;
- przedstawia znaczenie przeszczepów oraz zgody na transplantację narządów;
- określa alergię jako nadwrażliwość układu odpornościowego na określony czynnik;
- określa AIDS jako zaburzenie mechanizmów odporności.