Godzina wychowawcza
Szkoła podstawowa klasy 6-8
Szkoła ponadpodstawowa klasy 1-4
Autor: Anna Konarzewska
Blog autorki
Tytuł: Błąd jako krok do sukcesu.
Droga Uczennico! Drogi Uczniu!
Wszyscy zmagamy się z błędami, każdy je popełnia. Ta lekcja pomoże odczarować Twoje myślenie o błędzie jako czymś negatywnym. Zrozumiesz, że błędy czy nasze porażki prowadzą ludzi do sukcesów. To pierwszy krok do zmiany, do realizacji swoich celów. Najpierw jednak należy poznać błąd, zaakceptować go i potraktować jak naszego przyjaciela. Dowiesz się, że trzeba wyciągać wnioski z błędów i zaczniesz zauważać pozytywy naszych porażek. Pamiętaj! Nie ma człowieka na naszej planecie, któremu błędy byłyby obce!
Do tej lekcji przygotuj:
białą kartkę, długopis lub ołówek, pisaki/farbki/kredki. Uruchom YT. Do jednego z zadań potrzebne będą: 20 nitek nieugotowanego makaronu typu spaghetti, metr sznurka, metr taśmy malarskiej i jedną piankę Marshmallow.
- Narysuj błąd. Ujmij pojęcie błędu graficznie.
- Obejrzyj odcinek ze Strusiem Pędziwiatrem i Kojotem.
- Odpowiedz na pytania:
Jak zachowuje się kojot? Gdzie popełnia błędy? Czy uczy się na swoich błędach? Co jest jego celem? Jakie refleksje mogą towarzyszyć kojotowi w poszczególnych scenach? Kiedy kojot zdaje sobie przeważnie sprawę, że jego pomysły obracają się przeciwko niemu? Co zachwyca w postępowaniu kojota? - Przeczytaj, co o błędzie mówią sławni ludzie:
Firma Diamond Fields została założona w celu poszukiwania diamentów, jednak główny geolog firmy popełnił błąd. W wyniku tego, zamiast znaleźć diamenty, odkryto największe na świecie złoża niklu. W związku z tym nowym znaleziskiem akcje spółki poszły ostro w górę.
Levi Strauss pojechał do Kalifornii, aby szukać złota i tym sposobem się wzbogacić. Nie był jednak dobrym górnikiem, więc zamiast szukać złota, zaczął szyć górnikom spodnie z płótna, co zaowocowało sukcesem. Zapewne słyszałeś o dżinsach Levi Strauss.
Thomas Edison popełnił ponad dziesięć tysięcy błędów, zanim wynalazł żarówkę, którą zaczęła produkować jego firma, General Electric.
Michael Jordan jest znany z powiedzenia: W mojej karierze nie trafiłem ponad 9000 rzutów. Przegrałem ponad 300 meczy. 26 razy wykonywałem decydujący rzut i nie trafiłem. Wiele, wiele razy odnosiłem porażki w życiu. I dzięki temu wszystkiemu odniosłem sukces.
źródło: http://www.bogatyojciec.pl/sztuka-popelniania-bledow/
5. Wyciągnij wnioski z powyższych sytuacji. Czego uczą te sytuacje ciebie?
6. Pomyśl teraz o jakimś bohaterze literackim lub filmowym, którego błędy doprowadziły do sukcesu.
7. Zadanie: Pomyśl teraz o swoim błędzie. Odpowiedz na pytania według metody GOLD:
G- Jaki był twój cel? Co chciałeś osiągnąć danym działaniem?
O- Co wyszło z zakładanego celu? Co faktycznie osiągnąłeś?
L- Czego się nauczyłeś? O co jesteś mądrzejszy? Czego dowiedziałeś się o sobie?
D- Co następnym razem zrobisz inaczej? Co zmienisz w swoim podejściu do podobnych
działań?
8. A teraz pobawisz się metodą Marshmallow Challenge.
Przygotuj: 20 nitek nieugotowanego makaronu typu spaghetti, metr sznurka, metr taśmy malarskiej i jedną piankę Marshmallow.
Instrukcja: Z otrzymanych rekwizytów zbuduj możliwie najwyższą wieżę w ciągu 12 minut. Wieża musi stać.
Zadanie jest z pozoru łatwe. Jednak wymaga wyobraźni, kreatywności oraz odpowiedniego planu.
Po wykonanym zadaniu, odpowiedz na pytania: Czy było to łatwe zadanie? Co sprawiało trudności? Czy zadanie się powiodło? Czy instrukcja była sprecyzowana, czy można w niej znaleźć błąd (niejasność, którą można było wykorzystać podczas budowy wieży)? Co Cię zaskoczyło? Czego się nie spodziewałeś? Czego brakowało podczas budowania wieży? Czy budowanie wieży ze spaghetti można porównać do życiowych sytuacji? Jeśli tak, to do jakich
konkretnie?
9. Odpowiedz na pytania:
Dlaczego błędy są ważne w edukacji oraz w życiu?
Dlaczego ludzie boją się błędów?
Co czujemy, gdy jesteśmy świadomi popełnionego błędu?
Jak wyglądałby świat bez błędów?
Co tobie dają błędy?
Informacja dla nauczyciela:
Powyższe zajęcia kształtują kreatywność, motywują do aktywności. Uczeń zrozumie, jak poradzić sobie z porażkami, jak korzystać z błędów, aby się rozwijać. Młodzież nauczy się pozytywnie odbierać błędy. Ta lekcja rozwinie ich ciekawość, otwartość na siebie i ludzi. Poza tym lekcja wesprze ich samokształceniu i w umiejętności organizowania swojego wolnego czasu. My, jako nauczyciele, wspomagamy wychowanków w poznawaniu wartości i zrozumienia ich znaczenia w naszym życiu, pomagamy im dokonać samooceny.
Przygotowane na licencji CC-BY-NC